Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Energie besparen door een goede communicatie

Energie besparen door een goede communicatie

Hardware meets software

Energie besparen binnen de retail betekent niet alleen een verlaagd stroomverbruik en lagere kosten, maar ook een hoger comfortniveau voor medewerkers en klanten. HMS Networks geeft tips over hoe de grootste winst behaald kan worden.

HMS Networks is een van origine Zweeds bedrijf dat in zeventien landen actief is. Ze zorgt ervoor dat hardware en software samengaan, zodat alle systemen met elkaar communiceren. Dit doet ze met vier hoofdmerken: Anybus, Ewon, Intesis en Ixxat. Het draait allemaal om communicatie, zegt sales manager Andy Davies. “Onze producten besparen op zichzelf geen energie, maar ze vormen wel het hart van het systeem. De gateways zorgen ervoor dat installaties communiceren met het gebouwbeheersysteem. Ze maken verbinding tussen systemen. Die communicatie moet goed zijn, wil de installatie naar behoren werken en om ervoor te zorgen dat het systeem energie bespaart.”

De gateways zorgen ervoor dat installaties communiceren met het gebouwbeheersysteem.

Maatwerk

Van alle energie die wereldwijd verbruikt wordt, gaat 40% naar gebouwen toe. Als je bedenkt dat gemiddeld 20% energiebesparing financieel gelijk staat aan 5% van de verkoop, dan kunnen retailzaken dus erg veel winst behalen door hun systemen juist in te regelen. Werken alle installaties naar behoren, dan heeft dit als extra voordeel dat het binnen het bedrijf extra comfortabel is, waardoor klanten eerder terugkomen.

De producten van HMS zorgen ervoor dat assets werken volgens de bestaande condities, zoals temperatuur, CO2-gehalte in de lucht en luchtvochtigheid. Daarbij wordt ook gekeken naar weersvoorspellingen en drukke momenten. Davies: “Eerst wordt in kaart gebracht wat de doelen zijn van het bedrijf, en vervolgens wordt het systeem ontworpen. Het is belangrijk dat vooraf duidelijk is welke systemen geïmplementeerd moeten worden. HMS heeft veel ervaring, dus we weten goed welke producten we moeten toepassen. Mede doordat we wereldwijd werken hebben we verstand van veel verschillende systemen. Na het ontwerp zorgen we voor de implementatie en dat medewerkers weten hoe alles werkt. Het betreft maatwerk met energiebesparing als hoofddoel.”

Proactief handelen

Waar kan de retailindustrie het meest op besparen? Uit onderzoek van het Duitse retailinstituut EHI* blijkt dat de meeste energie binnen de foodsector wordt verbruikt door koelingen (48%). Binnen non-food is dit verlichting (55%), gevolgd door HVAC (27%). Het implementeren van een energiemonitoringssysteem biedt inzicht voor bedrijven. De data die hieruit komen, laten zien dat de meeste winst wordt bereikt met warmteterugwinning (46%), gevolgd door intelligente regelingen (29%).

“De laatste jaren worden er steeds meer monitoringssystemen voor energieverbruik geïmplementeerd. De monitoring zorgt ervoor dat er proactief gewerkt kan worden. Installateurs zien bijvoorbeeld wanneer een filter bijna vol is en kunnen hierop inspelen. Dit reduceert vervoersbewegingen, wat weer tijd bespaart en CO2-uitstoot vermindert. Bovendien kunnen facilitair managers met de data vergelijkingen maken tussen verschillende vestigingen. Dit vergroot het begrip waarom de ene winkel het beter doet dan de andere. Daar kan het systeem dan weer op aangepast worden. Met onze communicatieproducten zorgen we ervoor dat systemen optimaal functioneren”, aldus Davies.

Intesis gaf onlangs een webinar over dit onderwerp. Deze is te volgen via de website. Hier vind je ook andere cursussen, tools en informatie. 

* Bron: EHI-Studienupdate Energiemanagement im Einzelhandel Kompakt, 2021

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.