Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Veilig accu’s opslaan en laden in de laadkluis
In de waardekluizen van Seefion zijn accu’s veilig te bewaren en op te laden.

Veilig accu’s opslaan en laden in de laadkluis

Brand- en explosiebestendige waardekluis

Door de toenemende elektrificatie in de energietransitie neemt het aantal accu’s in snel tempo toe. Dit brengt een groot brandgevaar met zich mee. Seefion ontwikkelde de oplossing: een veilige laadkluis. “Het uitgangspunt is een waardekluis die gegarandeerd niet openspringt bij een explosie.”

Seefion-oprichter Remco van Kuilenburg kwam drieënhalf jaar geleden op het idee van de laadkluis. Kuilenburgs buurman, een grote dealer van e-gereedschap, kreeg toen de vraag van de gemeente Apeldoorn om een veilige laadoplossing voor accu’s. “Op dat moment was er nog niets veiligs verkrijgbaar en werden omgebouwde vloeistofkasten gebruikt voor de opslag van accu’s. Deze kasten voldeden echter slechts aan de brandveiligheidseisen van buiten naar binnen. Voor een laadkluis is juist de brandveiligheid van binnen naar buiten belangrijk. Daarbij werden alleen de losse panelen van deze kasten getest, maar niet de hele kast.”

Er zijn verschillende modellen leverbaar, allemaal voorzien van goed hang- en sluitwerk.

Van Kuilenburg besloot om zelf een oplossing te ontwikkelen. Hij ging hierbij uit van een waardekluis met hang- en sluitwerk dat gegarandeerd niet zou openspringen bij een explosie in de kluis. Eind 2020 bracht Seefion de eerste laadkluizen op de markt. Deze kluizen zijn voorzien van twintig stopcontacten met een normale 230 V-aansluiting en een rookmelder. Van Kuilenburg: “De eerste laadkluizen leverden we aan de gemeente Apeldoorn. Inmiddels waren we ook in gesprek met grote bedrijven zoals New York Pizza. Zij heeft veel elektrische bezorgfietsen, maar kon zich niet meer verzekeren. Daarnaast vroeg verzekeringsmaatschappij Nationale Nederlanden ons om vier maten kluizen te ontwikkelen die aan haar specifieke eisen voldoen. Dat hebben we gedaan.”

De kluis is geschikt voor verschillende accuformaten, van groot tot klein.

Uitvoerig getest

De kluizen zijn getest door het gerenommeerde Duitse testinstituut MPA Dresden en beschikken over een CE-markering. “De kluis heeft alle testen glansrijk doorstaan, inclusief de test met lithium-ionbrand. Onze kluis is de enige lithium-ionopslag ter wereld die volgens deze strengste testeisen is getest. Eventuele accubrand en -explosies blijven binnen in de kluis.” Seefion is in Duitsland verder betrokken bij het opstellen van Europese regelgeving voor het veilig opslaan en laden van accu’s, met onder andere TÜV, KIWA en Europese verzekeraars.

De Seefion-kluizen zijn geschikt voor veel toepassingen. Installateurs krijgen dan ook steeds vaker de vraag dit mee te nemen in hun werk. Bijvoorbeeld bij een gemeente die een gemeentewerf gaat bouwen maar ook voor kantoorpanden. Immers hebben steeds meer mensen een elektrische fiets. “Dan zie je dat medewerkers tijdens de werkdag de accu opladen onder hun bureau. Dat moet je als bedrijf echt niet willen. Ook voor scholen is dit een mooie oplossing. Een accu in een locker met een jas er bovenop, levert immers gevaar op. Zeker bij een wat goedkopere accu of als de gebruiker hem een keer heeft laten vallen. Die bewustwording mag er weleens meer gaan komen.”

Bij eventuele accubrand springt de kluis niet open.

De laadkluizen van Seefion zijn flexibel in te delen. Er passen zowel grote als kleine accu’s in, tot maximaal 48 stuks als er multiladers aanwezig zijn. Maar er is ook ruimte voor grotere rugaccu’s. Naast het opladen, zijn de kluizen ook goed te gebruiken om de accu’s op te bergen. Want ook als er niet geladen wordt, bestaat er gevaar op ontbranding. Daarnaast worden er veel accu’s gestolen en zijn deze kluizen niet open te krijgen. Ze zijn voorzien van een codeslot, een multicodeslot of inpasbaar op een bestaand toegangscontrolesysteem in een pand. 

Er zijn inmiddels vier maten kluizen leverbaar en er komt er nog een nieuw model bij. De kluizen worden geleverd door een partnernetwerk in Nederland en België. De interesse is groot, aldus Van Kuilenburg. “We verwachten dat de vraag alleen maar zal toenemen. Zeker met de aankomende, strengere wet- en regelgeving PGS 37-2 voor de opslag en het laden van accu’s. En de verzekeringsmaatschappijen leggen daar nog een laagje bovenop.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.