Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Smart Service Tool en Smart Start App vergemakkelijken werk van installateur

Smart Service Tool en Smart Start App vergemakkelijken werk van installateur

Met de hulp van verschillende digitale ‘gereedschappen’ helpt de producent en leverancier ‘haar’ installateurs om de toestellen sneller en eenvoudiger te installeren en klaar te maken voor gebruik.

Een van de hulpmiddelen die installateurs helpt bij hun werkzaamheden aan de producten is de Smart Service Tool. Dit apparaat helpt, samen met de bijbehorende Smart Service App, bij het stellen van diagnoses en het uitvoeren van alle werkzaamheden aan ketels en warmtepompen van Remeha.

‘Add-on voor Remeha-toestellen’

“De Smart Service Tool vormt samen met de Smart Service App als het ware de schakel tussen een Remeha-toestel en de platforms die informatie kunnen weergeven”, zegt Arie Schaap. Schaap werkt als Technical Training & Information Specialist bij Remeha. “De Smart Service Tool is in feite een soort add-on voor verschillende Remeha-toestellen. Het verzamelt de informatie van de ketel of warmtepomp en verstuurt deze naar de Smart Service App, die deze informatie vervolgens inzichtelijk maakt op de smartphone, tablet of computer. De Smart Service App is beschikbaar voor zowel Android als iOS.”

Gebruikersgemak staat vooraan

Schaap legt uit dat bij de ontwikkeling van de Smart Service Tool gebruiksgemak een belangrijke rol speelt. “We willen het de installateur vooral gemakkelijk maken om zijn werk sneller en op eenvoudige wijze goed uit te voeren. De Smart Service Tool heeft daarom een handzaam formaat zodat de installateur deze gemakkelijk overal mee naar toe kan nemen. Door middel van een magneet is hij eenvoudig aan elk toestel te bevestigen. De Smart Service Tool maakt snel verbinding met de ketel of warmtepomp en ook de verzending van de gegevens naar de app gaat vlot.”

Smart Service App

De communicatie tussen de Smart Service Tool en de Smart Service App, die de gegevens inzichtelijk maakt, is mogelijk met behulp van Bluetooth. In de app kan de installateur via een overzichtelijke weergave van de data zien wat de status van het toestel is. “Het is ook mogelijk om de status van een toestel tijdens een eerdere storing op te vragen”, vertelt Schaap. “Verder kun je met de app toestelparameters instellen en aanpassen. De app is op de smartphone en tablet bovendien offline te gebruiken als digitaal naslagwerk met een storingswijzer en toestelhandleiding, waarin de ervaringskennis van de Remeha servicemonteurs is verwerkt.”

Tijdbesparing

Peter van Hunen, specialist technische dienst bij Remeha, werkt dagelijks met de Smart Service Tool en de Smart Service App. “Ik ben er erg blij mee”, zegt Van Hunen, gevraagd naar zijn ervaring met de hulpmiddelen. “Het werkt snel en de app is erg overzichtelijk. Ik kan de Smart Service Tool naar elke installatie meenemen, omdat het apparaat met bijna elk Remeha-toestel compatibel is. Het voordeel is dat je niet bij elke ketel of warmtepomp hoeft te leren hoe je het display moet bedienen; zodra je weet hoe de Smart Service Tool en de app werken, kun je hiermee elk toestel uitlezen en de parameters instellen. Dat stukje bedieningsgemak is niet alleen erg fijn maar werkt ook tijdbesparend.”

Introductie Smart Start App

Een ander hulpmiddel waarmee Remeha het werkzame leven van de installateur een stuk makkelijker wil maken, is de nieuwe Smart Start App. “De Smart Start App is een soort ‘installatie-wizard’ die de installateur stap voor stap meeneemt bij de inbedrijfstelling van een warmtepomp”, zegt producteigenaar Petra Saudi van Remeha. “Na het koppelen van de app met het toestel voer je bepaalde gegevens in, zoals het afgiftesysteem van het toestel en het vermogen van de warmtepomp. Het is na het voltooien van een inbedrijfstelling van een warmtepomp ook mogelijk de instellingen op te slaan en te ‘kopiëren’ bij de ingebruikstelling van andere toestellen. Bij grote projecten, zoals de verduurzaming van appartementencomplexen, bespaar je zo veel tijd.”

Kwaliteitsstandaard realiseren

De Smart Start App is beschikbaar in de Google Play Store (Android) en de App Store (iOS). “Het doel van de Smart Start App is tweeledig”, licht Saudi de lancering van de nieuwe app toe. “Enerzijds willen we de installateur helpen om zijn werkzaamheden sneller en eenvoudiger uit te voeren, anderzijds helpt de app om het niveau van de ingebruikstelling naar een hoger niveau te tillen. Warmtepompen zijn nog relatief nieuw op de markt en niet elke installateur is al heel bekend met de installatie en inbedrijfstelling ervan. Met de app bieden we de installateur een hulpmiddel om snel de juiste instellingen te kiezen voor de Remeha-warmtepompen.”

Snelle start

De Smart Start App is momenteel alleen nog bruikbaar voor het in bedrijf stellen van de Elga Ace, maar wordt deze maand ook compatibel met de andere warmtepompen van Remeha. Van Hunen deed als een van de eersten al ervaring op met de nieuwe app. “De app is erg handig om de basisinstellingen door te nemen. Door het menu stap voor stap te doorlopen kun je het eigenlijk niet fout doen. Het geeft je een snelle start, waarbij je zeker weet dat je van die vele parameters de juiste kiest. Een ander voordeel van de Remeha Smart Start App is dat de app na de inbedrijfstelling automatisch een meetrapport maakt met alle gegevens van het project. Dit meetrapport kun je na de inbedrijfstelling direct eenvoudig met de app naar de klant mailen. Ik raad elke installateur aan om de app te downloaden, omdat deze je werk echt veel makkelijker maakt. Als je er eenmaal mee hebt gewerkt, wil je niet meer anders en wordt het een stuk gereedschap waar je niet meer zonder kan.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.