Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Pius X is gezond op verschillende gebieden
Basisschool Pius X in Oss.

Pius X is gezond op verschillende gebieden

Dat een ouder gebouw ook een gezond gebouw met een goed binnenklimaat kan zijn, bewijst Pius X in Oss. Dat komt zeker door de visie van beide directeuren, in combinatie met een goede ondersteuning.

We hadden een mooi gesprek met beide directeuren, Fréderique Welten en Sandra van den Berkmortel, samen met John Poels van Klimaatgroep Holland en Patrick Schepers van SORS adviesgroep, die verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van de gebouwen onder schoolbestuur SAAM. Het ging over basisschool Pius X aan de Wilhelminalaan in Oss, en dan vooral over het binnenklimaat in een tijd waarin het omgaan met corona de boventoon voert in de dagelijkse praktijk van de school.

Welten: “Pius X heeft rond de 250 leerlingen en negen groepen: het is een echte wijkschool met een gemengde populatie kinderen. Die kinderen zitten allemaal bij elkaar in de klas en dat gaat goed, omdat we hard werken aan een goed pedagogisch klimaat. Op onze school doen we het samen, of je nu conciërge, ondersteuner of leerkracht bent. Wij zijn negen jaar geleden gestart als directeur en zagen een oud gebouw dat zijn charme had met de mooie hoge lokalen. Het is een traditionele gangenschool, waar de tijd stil is blijven staan.”

Het belangrijkste was om de luchtkwaliteit te verbeteren, met goede koeling in de zomer en verwarming in de winter.

Muffe lucht

“Het gebouw met zijn twee verdiepingen was óf te warm óf te koud”, vertelt Welten. “Daarnaast rook het muf in de lokalen en was het op de verdieping op warme dagen niet te harden. Op hete dagen merkten we dat kinderen halverwege de middag niet meer konden. We zijn natuurlijk verantwoordelijk voor onze kinderen, zeker in deze COVID-19-periode, en hebben contact met Patrick opgenomen. Patrick ontzorgt het bestuur vanuit SORS en was al met Klimaatgroep Holland bezig om het binnenklimaat en met name de luchtkwaliteit te verbeteren.”

Poels: “Voordat ik de CO2-meter heb aangezet, ruik ik al of het binnenklimaat slecht is. Ruikt een ruimte muf, dan weet je het wel. Dat trof ik hier aan en alleen de ramen open zetten is in dat geval niet voldoende.” Schepers: “We hebben de toepassing van een centraal systeem overwogen, maar dat bleek minder goed inpasbaar in het bestaande pand. In overleg met John hebben we daarom gekozen voor een decentraal systeem. Daarnaast hebben we de verlichting en de dakbedekking aangepakt en komen er zonnepanelen op het dak.”

De leerkracht kan per lokaal de temperatuur nu zelf regelen.

Luchtkwaliteit verbeteren

Poels legt uit: “Het belangrijkste was om de luchtkwaliteit te verbeteren, met goede koeling in de zomer en verwarming in de winter. Er zijn nieuwe energiezuinige cv-ketels geplaatst en daarnaast zijn er dertien decentrale units in de klaslokalen en algemene ruimten geïnstalleerd. De systeemplafonds zijn iets verlaagd en de units zijn in de tussenruimte en uit het zicht geplaatst. Het niveau ligt nu op Frisse Scholen klasse B. Ons systeem leent zich voor extra luchtkwaliteit. Als de kinderen niet meer in de klas zitten, ventileren we door tot 550 PPM zodat ze ’s morgens in een superfris lokaal beginnen. De leerkracht kan per lokaal de temperatuur nu zelf regelen, tussen de 18 en 22ºC. Het systeem werkt op basis van aanwezigheid en gaat naar een temperatuurverlaging als er niemand meer in het lokaal is. Dat is natuurlijk ook goed voor de energiekosten. Daarnaast is overal LED-verlichting aangebracht, die gekoppeld is aan het klimaatsysteem en meeloopt met de aanwezigheidsdetectie.”

Van den Berkmortel knikt: “Het licht is prettiger en het bord en de werkplekken zijn veel beter verlicht. En het is prettig dat we niet meer de hele school door moeten om overal het licht uit te doen. Het was ook fijn dat Klimaatgroep Holland de lokalen aanpakte terwijl het onderwijs door kon gaan. Elke week konden we weer twee lokalen opschuiven, tot het klaar was. We merken nu al dat de kinderen rustiger zijn en dat is ook goed voor hun ontwikkeling op school.”    

Dit artikel is eerder verschenen in SchoolDomein.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.