Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Partner in business

Partner in business

Elk installatiebedrijf klaar voor een groenere toekomst

Wie op zoek is naar producten voor installatietechniek, zegt al snel Solar Nederland. Deze technische groothandel biedt meer dan 350.000 producten aan. Maar dat is nog lang niet alles; behalve leverancier is het bedrijf vooral een kennispartner die haar klanten wil helpen waar dat kan. Of het nu gaat om opleidingen, technische services, opslagdiensten of transportoplossingen.

Bij Solar Nederland zijn 600 mensen werkzaam. Daarnaast heeft het bedrijf een netwerk om zich heen van deskundigen en technici die zij op elk moment in kan zetten. Al deze experts staan klaar om samen met installateurs te werken aan een groenere installatietechniek. Dat ziet Solar Nederland als haar kerntaak. “We zijn een technisch groothandel, dus natuurlijk leveren we alle spullen die een installateur nodig heeft voor zijn werk, tegen een juiste prijs. Maar we hebben als visie om de klant te helpen ontwikkelen in zijn duurzame reis”, zegt Walter van Leeuwen, Vice President Sales Installation bij Solar Nederland. “Ons land staat voor een enorme opgave om de energietransitie te doorlopen. Veel bedrijven hebben er een zware dobber aan om te zien wat zij kunnen doen, om het juiste personeel opgeleid te krijgen en om de juiste technieken toe te passen. Wij helpen installateurs om zich voor te bereiden op de toekomst.”

Walter van Leeuwen, Vice President Sales Installation bij Solar Nederland.

Parate kennis

Allereerst moeten installateurs natuurlijk weten waar ze het over hebben wanneer er nieuwe technieken op de markt komen. Daarom biedt Solar Nederland opleidingen aan op het gebied van onder meer warmtepompen, zonnepanelen en laadpalen. Deze worden online gegeven, in één van de zes kenniscentra in Nederland of incompany. Van Leeuwen: “Bij de nieuwere technieken komt veel meer kijken dan voorheen. Een warmtepomp sluit je anders aan dan een cv-ketel. Consumenten willen nu bijvoorbeeld ook weten hoe ze hun gehele woning energiezuinig maken. Dat is een heel ander vraagstuk waarmee installateurs nu te maken krijgen. Ze moeten nu schouwen, berekeningen maken, vloerverwarming ontwerpen, kijken of de meterkast het aankan en of zonnepanelen mogelijk zijn. Wij leiden allround installateurs op.”

Extra handen

Heeft een installateur nog vragen of extra informatie nodig, dan kan hij terecht bij het kenniscentrum van Solar Nederland. Daar wordt hij telefonisch of per e-mail te woord gestaan. Dat gaat verder dan alleen wat tips, gaat Van Leeuwen verder. “Wij maken bijvoorbeeld complete lichtplannen voor onze klanten. De installateur bespreekt dat met zijn opdrachtgever en doet het werk. Ook het maken van berekeningen doen wij of het geven van advies. Daarvoor hebben we een hele afdeling met specialisten. Dan kan het installatiebedrijf zich bezighouden met de installatie zelf, zijn corebusiness.”

Bedrijven hebben te maken met een groeiende behoefte aan kennis, maar ook steeds vaker met een gebrek aan vakmensen. Ook daar schiet Solar Nederland te hulp. Waar mogelijk worden er eigen mensen ingezet die de klanten helpen. Van Leeuwen: “We leveren bijvoorbeeld warmtepompen inclusief de installatie. Wil een bedrijf het klimaat binnen een woning regelen, maar heeft het geen ervaring met het infrezen van de vloerverwarming, dan kunnen wij dat doen. Daarbij nemen wij geen klanten over. Installateurs kunnen hun werkzaamheden als één partij offreren en een totaalpakket aanbieden. Zo hebben wij een heleboel diensten die bedrijven kunnen helpen.”

Solar Nederland biedt opleidingen aan op het gebied van warmtepompen, laadpalen en zonnepanelen.

Efficiëntie

Veel van de diensten die Solar Nederland aanbiedt, hebben te maken met efficiëntie. Want hoe efficiënter een bedrijf werkt, hoe minder handen er nodig zijn. Denk aan het doen van voorraadbeheer en prefabricage. Het zijn zowel zzp’ers die geholpen zijn met deze kennis en kunde als grote bedrijven, zoals BAM, Heijmans en Unica. “Zij kiezen voor Solar Nederland, omdat wij partner in business zijn. We leveren extra diensten om klanten tevreden te houden. We zien het als onze taak om zo goed mogelijk mee te denken”, aldus Van Leeuwen.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.