Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Openheid en ontzorging, voor een toekomstbestendige regeltechniek

Openheid en ontzorging, voor een toekomstbestendige regeltechniek

In de toekomst kijken wordt steeds lastiger. Technologische cycli, nieuwe versies en updates buitelen steeds sneller over elkaar heen. Om op het gebied van installatietechniek toch een blik vooruit te kunnen werpen, spraken we met Martijn Oprel, bij Priva verantwoordelijk voor de samenstelling van het productportfolio gebouwautomatisering. 

“In de toekomst kijken, is onderdeel van mijn werk”, vertelt hij. “Wij hebben 120 productontwikkelaars in dienst en met de ‘product owners’ die de teams leiden, kijk ik drie tot zes maanden vooruit. Verder dan dat levert in productontwikkeling te veel risico op omdat er in die tijd van alles kan veranderen. Maar uiteraard moet ik ook verder kijken, tot vijf jaar soms. En dan gaat het om het inbouwen van flexibiliteit in de strategie: hoe zorg ik dat ik in een positie kom waar vanuit ik mijn doelen kan behalen, ongeacht de omstandigheden? Belangrijk daarin is het trouw blijven aan je eigen doelen en thema’s.”

Ontzorgen

“Het gaat ons allemaal om de ontzorging van onze klanten. Hoe graag wij als klimaatbedrijf ook het belang van klimaat benadrukken, je wilt als gebruiker van een gebouw eigenlijk helemaal niet met het klimaat bezig zijn. Daarnaast wil je als gebouwbeheerder dat je gebouw ook in de toekomst zijn gebruikers nog optimaal kan ondersteunen. Dus je wilt je niet druk maken of een nieuw apparaat in de toekomst wel op het huidige regelsysteem werkt. Om die ontzorging te bereiken, zetten we vol in op werken in de cloud. De voordelen – dat je altijd en overal je complete gebouwbeheer op zak hebt en daardoor altijd proactief kan zijn – zijn groot en de drempelvrees voor de technologie neemt snel af.” 

Building Operator

“Kijk bijvoorbeeld naar één van de pilotklanten van onze nieuwe bedienapplicatie, Priva Building Operator. Een beheerder van een hotel stapt in de trein op weg naar huis en net op dat moment doet er zich een probleem voor in het klimaatsysteem. Dankzij Building Operator kan hij dat probleem – ook vanuit de trein – meteen aanpakken, in plaats van dat het pas de volgende werkochtend wordt opgelost. Dat soort technologie voorkomt ontevreden gasten. De wetenschap dat je altijd, waar je ook bent, volledige controle hebt, dat is ontzorging.”

Iets wat ook vaak over het hoofd wordt gezien, is gebruiksgemak, meent Oprel. “Als het gereedschap om een probleem op te lossen niet gemakkelijk te gebruiken is, wordt het probleem vaak niet opgelost. Wij besteden daarom ook heel veel tijd en moeite om alles wat wij maken gebruiksvriendelijk en simpel te maken. Daarbij kijken we voor inspiratie ook veel naar producten in de consumentenmarkt. Want waarom kunnen we gebouwbeheersystemen niet net zo makkelijk te gebruiken maken als de apparaten die je thuis hebt? Daar zijn wij elke dag mee bezig, want het is moeilijk om iets simpel te maken.”  

Openheid van data

De volgende belangrijke uitdagingen waar Priva zich mee bezighoudt, zijn de vraagstukken rondom de visie dat een gebouw gedurende zijn lange leven zijn gebruikers optimaal moet blijven ondersteunen, maar daarbij tevens zijn waarde behoudt. Het antwoord zit in flexibiliteit en openheid. “Onze systemen zitten vol met waardevolle data, het goud van de toekomst. En uit die data kun je zoveel meer halen dan wat alleen Priva kan bieden. Dus om ons grote doel te bereiken – met minimale moeite en energieverbruik een optimaal klimaat bereiken – moet die data voor de gebruiker makkelijk toegankelijk zijn.” Het komt er dus op neer dat de gebouwbeheerder vrij is om welke partij dan ook te vragen om te helpen om het maximale uit het gebouw te halen. Dat gaat op korte termijn al gebeuren. “Priva wil zich niet onderscheiden met het hebben van veel data, maar met de openheid van die data, zodat klanten daarmee het maximale uit hun gebouw kunnen halen.”

En dat betekent dat wanneer het gebruik van een gebouw verandert, de klant gemakkelijk een andere dienst of partij kan inschakelen om het gebouw te optimaliseren voor het nieuwe gebruik. Dat is ook ontzorging: door flexibiliteit aan te bieden waarmee je ongeacht de omstandigheden in de toekomst het maximale uit je gebouw kunt blijven halen.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.