Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Koninklijke koploper in waterstof
Hybride energievoorziening voor een evenement in Schotland.

Koninklijke koploper in waterstof

Bedrijf biedt breed en gevarieerd productportfolio 

Als het gaat om het verduurzamen van bouw en industrie, loopt Koninklijke van Twist (KVT) wereldwijd mee in de frontlinie. Zéker wat betreft de inzet van waterstof, de meest duurzame brandstof die anno 2023 beschikbaar is. Inmiddels maken verschillende gerenommeerde partijen in binnen- en buitenland al gebruik van de ‘KVT Hydrogen Solutions’. Op dit moment bestaat het portfolio van deze vooruitstrevende en ‘groene’ oplossingen uit conventionele generatorsets op waterstof, hybride generatorsets en waterstofmotoren. 

Rondom de ontwikkeling van haar waterstofproducten kan het vanuit Dordrecht opererende KVT leunen op meer dan 40 jaar kennis van gasmotoren. “Waar de evolutie van brandstoffen door de jaren heen een gestaag karakter kende – van vervuilend naar steeds schoner – heeft de verduurzaming met de komst van waterstof een flinke vlucht genomen”, meent Martijn Friederichs, Development Manager Gas. “Sinds 2018 zetten we vol in op de ontwikkeling van innovatieve producten op basis van waterstof, op dit moment de meest duurzame brandstof die voorhanden is.”

Koninklijke van Twist E70H2, 100% waterstofmotor.

Waterstof snel omarmd

Aan de basis van deze ontwikkelingen staat de eigen, intrinsieke wens van KVT om te verduurzamen. Een wens die breed wordt onderschreven door bouw en industrie. Vooral in de bouw is de behoefte aan duurzame, emissieloze machines groot. Alles wat de uitstoot van stikstof kan beperken, wordt dan ook aangegrepen. Dat is precies ook de reden waarom marktleiders als Dura Vermeer, BAM, Gasunie en Mammoet kiezen voor de waterstofsets en -motoren van KVT.

Ontwikkeling in eigen huis

Hoewel waterstof niet nieuw is, heeft de toepassing ervan in motoren en generatorsets wél lang op zich laten wachten. En dat heeft eerst en vooral te maken met het veiligheidsaspect. “Waterstof, in de volksmond niet voor niets ‘knalgas’ genoemd, ontbrandt zeer snel en het gevaar op zogenaamde backfires is groot”, vervolgt Friederichs. “KVT vond de oplossing voor dat probleem in een ingenieus port fuel systeem, een eigen ontwikkelde engine control unit en nauwe samenwerkingen met een vooraanstaande turboleverancier.”

Proefopstelling laadplein, KVT h200-100 hybride generator.

Zero Emission Hydrogen Internal Combustion Engine

Een intensieve R&D en uitgebreide testen hebben in combinatie met de jarenlange kennis en kunde van KVT al geresulteerd in H2 ICE: Zero Emission Hydrogen Internal Combustion Engine. Een 6-cilinder motor (100 kWm/1.500 RPM) die op cilinderniveau via twee injectoren wordt ingespoten. Op dit moment werkt KVT aan een 4-cilinder motor en een variant met meer vermogen. Dit om aan de toenemende en brede vraag te kunnen voldoen. Een vraag die wordt ingegeven door zowel economische als groene overwegingen.

Marktleiders innoveren mee

Zo was BAM Infra de eerste gebruiker van een asfaltspreidmachine met waterstofmotor. KVT verving de dieselmotor door haar eigen waterstofmotor. Het resultaat voor BAM: ruim 80.000 kilogram CO2-reductie per jaar. Per machine, welteverstaan. Ook Dura Vermeer onderzoekt samen met KVT de mogelijkheden van waterstof op de bouwplaats. Daarnaast zijn de sets van KVT al vaker ingezet tijdens hijsprojecten van Mammoet. “De bouw is in rap tempo aan het verduurzamen”, schetst Friederichs de gaande ontwikkelingen. “KVT loopt hierin nadrukkelijk voorop.”

BAM Infra asfalteermachine met waterstofmotor.

Brandstof van de toekomst

KVT is druk doende om deze en vele andere toepassingen van ‘de brandstof van de toekomst’ te onderzoeken. Met de aanwezige expertise, doorzettingsvermogen en de juiste partners heeft het bedrijf voor een doorbraak gezorgd op het vlak van generatortechniek. “Als het gaat om gasmotoren én om duurzaamheid, hebben we de eerste grote stappen al gezet”, bevestigt Friederichs de pioniersrol van KVT nog maar eens. “We stoppen echter nooit met het bedenken van nieuwe dingen en blijven ons inzetten voor een duurzame ontwikkeling van bouw en industrie. Met waterstof en alles wat daar mogelijk nog na komt. Ontwikkeling en innovatiedrift zitten in ons DNA.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.