Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
‘De markt kan niet meer om de warmtepomp heen’ 
De samenwerking tussen Wildkamp en Ferroli is begin dit jaar gestart, na een bezoek aan de Ferroli fabriek, R&D-afdeling en test- en klimaatkamers in Italië.

‘De markt kan niet meer om de warmtepomp heen’ 

Vanaf 2026 worden (hybride) warmtepompen dé nieuwe standaard voor woningverwarming. Bij vervanging van hun cv-installaties moeten woningeigenaren verplicht overstappen op een duurzamer alternatief, waarbij de (hybride) warmtepomp vaak als meest logische oplossing wordt beschouwd. Om de overstap goed en snel te faciliteren, slaan Wildkamp en Ferroli de handen ineen. Samen voorzien de bedrijven in een ruim aanbod warmtepompen, een efficiënte logistiek én uitgebreide kennisdeling.

“De samenwerking tussen Wildkamp en Ferroli is begin dit jaar gestart, na ons bezoek aan de Ferroli fabriek, R&D-afdeling en test- en klimaatkamers in Italië”, vertelt Steve Felts, productspecialist verwarming en ventilatie bij Wildkamp. “Het bezoek heeft ons overtuigd van de professionaliteit én omvang van Ferroli in Europa. Bovendien komen onze duurzame ambities perfect overeen. In combinatie met de fijne klik, was al snel duidelijk dat we door wilden gaan als partners.”

Steve Felts, productspecialist verwarming en ventilatie bij Wildkamp.

Uitstekende oplossing

Ferroli is sinds 1955 actief als producent van HVAC-producten en in Nederland al meer dan dertig jaar bezig met de ontwikkeling van warmtepompsystemen. Zowel voor de utiliteits- als woningbouw en van nieuwbouw tot renovatie. “Eind jaren negentig al introduceerden wij de eerste grondgebonden warmtepompen”, vertelt Wim van de Wetering, managing director bij Ferroli Nederland. “In tegenstelling tot de Zuid-Europese markt, waar onze grondgebonden en lucht/water-warmtepompen al jaren onderdeel uitmaken van ons standaard leveringsprogramma, was de Nederlandse markt hier (nog) niet klaar voor. Mede door de energietransitie en hoge(re) gasprijzen kwam hier vijf jaar geleden verandering in.” Collega en marketingmanager Frank van de Wetering: “Vanaf dat moment hebben we het thema warmtepompen opnieuw en actief beetgepakt. Vanwege de hoge duurzaamheid, efficiëntie en eenvoudige aanleg ligt onze focus inmiddels vooral op de lucht/water-technologie, waarmee we een uitstekende oplossing bieden voor heel veel gebouwen. Met name in de afgelopen twee jaar is de verkoop van onze lucht/water-warmtepompen in een stroomversnelling geraakt. Met de huidige regelgeving kan de markt simpelweg niet meer om deze warmtepompen heen.”

Frank van de Wetering, marketingmanager bij Ferroli.

Focus op groei, service en kennisdeling

“De samenwerking met Wildkamp is een belangrijke stap, om de snelle verkoopgroei van onze warmtepompen door te zetten, de service naar onze klanten hoog te houden én actief kennis te delen”, vertelt Wim van de Wetering. “Vooral het landelijke netwerk van vestigingen en de logistieke kracht van Wildkamp spelen hierbij een belangrijke rol. Bovendien zijn we erg te spreken over het commitment van Wildkamp, dat echt de schouders onder onze samenwerking zet. Wildkamp is van oudsher een familiebedrijf. De mentaliteit, sfeer en het enthousiasme van alle medewerkers spreken ons enorm aan en hebben al tot mooie initiatieven geleid.” Met deze initiatieven doelt hij onder meer op de opleiding van medewerkers. Op alle 46 vestigingen van Wildkamp is in de afgelopen periode uitgebreid uitleg gegeven over (de werking van) de Ferroli warmtepompen. Steve Felts: “In een tweede fase hebben onze productspecialisten een verdieping in de techniek gekregen, zodat zij klanten nog beter en completer kunnen adviseren. Immers: elke vraag is maatwerk. Op basis van bijvoorbeeld de warmteverliesberekening selecteren wij graag de juiste warmtepomp voor ieder project.”

Informatieavonden voor installateurs

Ferroli en Wildkamp organiseren bovendien open informatieavonden op meerdere Wildkamp vestigingen. Beide bedrijven merken namelijk dat er enorm veel behoefte is aan kennis. Met name bij de kleine(re) installateurs. “Tijdens de informatieavonden nemen we installateurs mee in de basisbeginselen van warmtepomptechniek”, vertelt Frank van de Wetering. “We laten zien welke oplossingen wij in huis hebben en hoe installateurs de juiste capaciteiten kunnen berekenen. Ook nemen wij hen mee in de montage en inbedrijfstelling. In een persoonlijk gesprek worden deze thema’s naar wens verder toegelicht.” Wim van de Wetering: “Samen met Wildkamp hebben wij tevens een appendage-/aansluitset ontwikkeld inclusief buffervat en pomp, vuil- en luchtafscheider, expansievat en uitgebreide montageschema’s, die installateurs helpen om de juiste componenten op de juiste manier aan te sluiten.” Steve Felts: “Bij aanschaf van deze set kunnen wij de garantie op de warmtepomp verlengen van 2 naar 5 jaar.”

Ruim op voorraad

“De warmtepompen van Ferroli zijn een welkome uitbreiding van ons assortiment”, benadrukt hij. “Waar we voorheen uitsluitend beschikten over warmtepompen voor het hogere segment, kunnen we met Ferroli nu de complete utiliteits- en woningbouw bedienen.” Het lucht/water-assortiment loopt uiteen van monoblock- tot splitsystemen, van hybride tot all-electric en van 4 tot 16 kW verwarmingsvermogen. “Dit jaar introduceert Ferroli bovendien een monoblock met een verwarmingsvermogen tot 30 kW! Doordat de monoblocksystemen ook in cascade opgesteld kunnen worden, zijn vermogens tot 150 kW geen enkel probleem.” De Ferroli producten, inclusief het aircoprogramma en de Ferroli Giada airconditioner zijn ruim op voorraad bij Wildkamp.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.