Volkswagen Bedrijfswagens
02:49
17-05-2019

91% van MBO-studenten heeft behoefte aan aanvullend praktijkonderwijs van vakspecialisten

Volkswagen Bedrijfswagens initieert pilot lesmethode via Instagram Live op ROC

91 procent van de MBO-studenten lijkt het leerzaam om les te krijgen van vakspecialisten uit de praktijk. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd onder studenten van ROC Amsterdam en mboRijnland, die gaan deelnemen aan de pilot ‘Klassewerk’. Dit initiatief van Volkswagen Bedrijfswagens is een nieuwe lesmethode waarbij leerlingen via Instagram Live les krijgen van verschillende vakspecialisten uit het werkveld. Via een interactieve helm beantwoorden vakspecialisten vragen, die de studenten via de chat stellen, real-time terwijl ze aan het werk zijn. Klassewerk vult hiermee het huidige praktijkonderwijs aan, biedt een oplossing voor de groeiende behoefte aan actuele kennis over innovatie en duurzaamheid in het MBO-onderwijs en verbetert het beroepsperspectief van studenten. Vrijdag 10 mei vindt de eerste les van de pilot plaats, met een focus op duurzaam bouwen. Vakspecialisten en docenten uit heel Nederland met verschillende disciplines kunnen zich vanaf nu aanmelden, voor het vervolg van de pilot.

Aanvullend onderwijs uit de praktijk
Uit het onderzoek blijkt ook dat 86 procent van de studenten het leuk lijkt om een kijkje achter de schermen te nemen bij vakspecialisten. Daarnaast geeft de meerderheid (61%) aan dat ze – aanvullend op hun huidige lesprogramma – meer willen leren over de praktijkervaringen van professionals uit het werkveld.

Marjolein van Kooten, Opleidingsmanager Bouw, Infrastructuur & Onderhoud ROC Amsterdam, ziet een toegevoegde waarde voor het MBO-onderwijs van deze nieuwe aanvullende werkvorm: “Klassewerk draagt bij aan de verbinding tussen theorie en praktijk. Het laat studenten kennismaken met (nieuwe) werkvormen, zonder dat ze daarvoor de school uit hoeven. Je haalt de buitenwereld naar binnen.” Badr Moustaïne, docent en coördinator bij ROC Amsterdam, beaamt dit en geeft aan dat Klassewerk dynamischer is dan zijn gebruikelijke lesmethode: “De studenten zien de lesstof voor hun ogen worden toegepast. Dat is vrij zeldzaam en gebeurt nergens binnen het technisch onderwijs.” Omdat studenten zich dagelijks op Instagram begeven, is dit een laagdrempelige manier van kennisvergaring. Meer dan de helft (55%) van de studenten geeft dan ook aan het leuk te lijken om les te krijgen via Instagram.

Ook Harry Buijs, specialist in wind- en zonne-energie en één van de professionals die de Klassewerk lessen verzorgt, vindt dat theorie- en praktijkkennis beter op elkaar afgestemd kunnen worden: “Het verbaast me dat leerlingen vaak theoretisch al best veel weten, maar dat de praktijkkennis wat mager is.” Daarom vindt hij het belangrijk dat zijn kennis wordt doorgegeven aan een nieuwe generatie. Deze nieuwe manier van lesgeven heeft niet alleen een toegevoegde waarde voor de deelnemende studenten, illustreert Moustaïne: “Vakspecialisten dragen een steentje bij aan de opleiding van hun toekomstige medewerkers. In ruil draagt hun kennis uit de praktijk bij aan de ontwikkeling van de docenten. Er is sprake van een duurzame wisselwerking.”

Duurzaamheid en innovatie
Van Kooten ziet dat er een groeiende behoefte is in het MBO om het curriculum aan te vullen met lessen over duurzaamheid en innovatie: “Specialisten uit de praktijk hebben actuele kennis die op een school nooit in die mate aanwezig kan zijn.” Ook Moustaïne is hier actief mee bezig in zijn lessen: “Ik probeer mijn studenten bewust te maken van het feit dat we een nieuwe fase in gaan, waar duurzaamheid niet meer een bijzonderheid is maar de standaard wordt. Een initiatief als Klassewerk kan de vertaalslag, die nog nodig is binnen het onderwijs, ondersteunen.”

Beter beroepsperspectief
66 procent van de leerlingen geeft aan dat ze denken dat de kennis die ze opdoen bij Klassewerk hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot. 70 procent ziet Klassewerk dan ook als een toegevoegde waarde op hun huidige lesprogramma. Ook Buijs ziet een meerwaarde: “We hebben weinig tijd om mensen op te leiden in het veld. Het zou fijn zijn als mensen meer praktijkkennis zouden hebben. Door Klassewerk krijgen ze toch wat meer inzicht.”

Vakmensen van de toekomst
Klassewerk is een initiatief van Volkswagen Bedrijfswagens. In de eerste vier lessen verzorgen specialisten in duurzaam bouwen die een Volkswagen Bedrijfswagen rijden de live lessen. Voor de vijfde les kunnen vakmensen uit heel Nederland uit verschillende disciplines zich aanmelden, ook vakmensen die niet in een Volkswagen rijden. Daarnaast kunnen MBO-docenten die een Instagram Live les in hun klas willen organiseren, zich aanmelden. Na de pilot worden de aanmeldingen aan elkaar gekoppeld, zodat er  meer Klassewerk live lessen gefaciliteerd kunnen worden – waarvan het aantal afhankelijk is van de hoeveelheid aanmeldingen.

Lukas Jeukens, Sr. Brand Communication Manager bij Volkswagen Bedrijfswagens: “Met Klassewerk dragen we bij aan de kwaliteit van vakopleidingen en brengen we vakmensen en studenten met elkaar in contact. Zo maken we het verschil voor vakmensen van de toekomst.”

Vakprofessionals en MBO-docenten kunnen zich aanmelden via www.vwbedrijfswagens.nl/nl/klassewerk.html

Het Klassewerk rooster

  • vrijdag 10 mei: laadpalen van elektrische hybride auto’s
  • vrijdag 24 mei: onderwerp wordt later aangekondigd
  • vrijdag 7 juni: onderwerp wordt later aangekondigd
  • vrijdag  14 juni: vakspecialisten uit heel Nederland kunnen zich aanmelden voor deze datum

De eerste Klassewerk-les wordt gegeven door Maikel de Goede van Shupple en gaat over de laadpalen van elektrische hybride auto’s en vindt plaats om 14:00. Voor actuele onderwerpen en tijden van de andere lessen: www.vwbedrijfswagens.nl/nl/klassewerk.html

Installatie en Bouw Nederland partners

Big Battery BoxenLarge Rental Company of the Year