Dynamisch lichtsysteem verlicht alleen wanneer het nodig is
Vanuit Zaltbommel richt Vos Transport zich op transport op de weg en het water binnen de Benelux, Noord-Frankrijk en Duitsland. Het gaat daarbij om zowel food als non-food. Ook verzorgt de transportonderneming de assemblage en (tijdelijke) opslag van goederen. Dit gebeurt sinds kort in een modern nieuw distributiecentrum.
In totaal gaat het om een ruimte van maar liefst 18.000 m2 met daarnaast een mezzanine van 2.000 m2 en 1.200 m2 aan kantoorruimte. Het gebouw werd per 1 september in gebruik genomen en kreeg energielabel A+++ én een BREEAM ‘Excellent’ certificaat. Dit is mede behaald dankzij de goede isolatie, PV-panelen op het dak en groene gevels. Deze werden onder meer gekozen om het pand zo goed mogelijk in het landschap te laten passen. Leertouwer verzorgde er de verlichting voor de kantoren en het warehouse, met de daarbij behorende lichtschakelingen.
Leertouwer is systeemintegrator in elektrotechniek, klimaat en ICT. De technisch dienstverlener is gespecialiseerd in alle facetten van elektrotechniek. Het bedrijf ontwerpt, realiseert en onderhoudt technische systemen, zodat alles optimaal functioneert. Ook bij Vos Transport is rekening gehouden met de eisen en werd daarom gekozen voor dynamische verlichting. “Die gaat alleen aan wanneer er daadwerkelijk iemand in het stellingpad aanwezig is. In het kantoor hebben we een lichtsysteem aangebracht op KNX met een aanwezigheidsmelder. Alles is conform BREEAM geschakeld en we hebben overbruggingsschakelaars aangebracht. De verlichting kan in zijn totaliteit uitgezet worden wanneer de laatste persoon het pand verlaat. Die hoeft maar een op een knopje te drukken en alles gaat uit”, vertelt Hans de Gier, projectleider bij Leertouwer.
Bij het aanbrengen van het verlichtingssysteem hoorde ook het aanbrengen van de kabelgoten, het voedingssysteem en de railkokers voor het acculaadpunt van de heftrucks. “HTC International verzorgde in opdracht van ons het datanetwerk, de netwerkaansluitingen en de glasvezelverbindingen tussen de patchkasten in de MER-ruimte en het warehouse”, aldus De Gier.
Om aan de BREEAM-eisen te kunnen voldoen, zette Leertouwer haar eigen BREEAM-expert in, die bij het bedrijf in dienst is. De Gier: “Ook hebben we nauw overleg gehad met de Adamasgroep. We werken regelmatig voor distributiecentra en daar worden over het algemeen BREEAM-eisen aan gesteld, dus daar zijn we mee bekend.”
De uitdagingen die bij dit project speelden, spelen eigenlijk bij alle projecten, geeft De Gier toe. Zo is het tegenwoordig zaak om op tijd in te kopen, omdat je qua levertijden niets meer in de hand hebt. Ook is het altijd belangrijk om het werk af te krijgen tijdens de korte looptijd van een project. “Er kan zomaar iets bouwkundig tegenzitten, terwijl de einddatum blijft staan. Daarom is goed plannen belangrijk. Gelukkig waren er bij Vos Transport geen tegenslagen en is alles in goed overleg verlopen. Daarom waren we ruim voor de einddatum klaar”, aldus De Gier. Hij kijkt met een zeer positief gevoel terug op het project. “Door de prettige samenwerking met Wouters Schijndel en de onderaannemers konden we ruim op tijd opleveren. Daardoor was Intospace ook tevreden en kon Vos Transport het pand op tijd in gebruik nemen.”