Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
‘Wij begrijpen wat de installateur op dit moment nodig heeft’

‘Wij begrijpen wat de installateur op dit moment nodig heeft’

Verduurzaming, warmtepompen, zonnepanelen, stikstof, leverproblemen en personeelstekorten. Voldoende uitdagingen voor installerend Nederland en de bedrijven die erin werkzaam zijn. We spraken met Edgar Aker, Vice President Commercial Market & Sourcing bij technische groothandel Solar Nederland (www.solarnederland.nl), over de huidige marktsituatie en wat Solar allemaal kan doen voor de installateur.

Hoe vaak moet je uitleggen wat Solar Nederland precies doet?

‘We kunnen er niet omheen dat men in deze tijd het begrip ‘solar’ vooral met zonnepanelen en duurzaamheid associeert. Dat was anders toen het bedrijf Solar ruim honderd jaar geleden werd opgericht in Denemarken als groothandel in licht. Elektrotechniek zit in ons DNA, wat we met een aantal gerichte overnames vanaf 1996, het jaar van de overname van Brinkman & Germeraad en de lancering van Solar in Nederland, flink hebben versterkt. Met de overname van Vegro in 2008 zijn we inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste technische groothandels van Nederland. Met een breed assortiment aan elektrotechnische A-merk producten en services ter ondersteuning van de installateur. Energiebesparende oplossingen als zonnepanelen horen daar uiteraard ook bij, waarbij de naam Solar Nederland ons juist weer een zet in de rug geeft.’  

Wat zie je momenteel in de markt gebeuren?

‘De stijgende energiekosten en de toenemende focus op gasloos hebben een enorme impact. Alle maatregelen rondom het verduurzamen van woningen en gebouwen krijgen bij ons momenteel daarom ook het meeste aandacht. Wat we zien is dat veel verwarmingsmonteurs, ondanks hun ervaring met bijvoorbeeld van inregelen van een thermostaat of een ecosysteem, de transitie van gas naar elektrificering best spannend vinden. Onze dienstverlening is erop gericht om totaaloplossingen te bieden die de installateur in elke stap van dat proces optimaal kan ondersteunen.’

Hoe ziet die ondersteuning er dan concreet uit?

‘Dat begint bij de breedte en diepte van ons assortiment. We leveren alle A-merken voor warmteoplossingen, sanitair, kabels, licht, communicatie, security, industriële automatisering en renewable energy. Daarnaast bieden we installateurs met onze SolarPlus lijn een alternatief wanneer een A-merk niet noodzakelijk is en het wel scherp moet. Waar we ons écht mee onderscheiden is om samen met de installateur de belangrijkste uitdagingen aan te gaan waar ze momenteel voor staan. Een goed voorbeeld is dat veel installateurs te weinig gekwalificeerd personeel hebben. Daarom moeten ze hun medewerkers vaak zelf opleiden. Onze business unit Solar Opleidingen (www.solaropleidingen.nl) faciliteert technische trainingen en certificeringen. Heel praktisch, maar precies wat de installateur nodig heeft.’

‘Wil een installateur zijn monteurs juist alleen inzetten op de projecten waar ze goed in zijn, kunnen we hen op vrijwel elk onderdeel ontzorgen. Neem het frezen van gleuven om buizen voor vloerverwarming in te leggen. Dat kost veel tijd en daar heeft de installateur ook niet altijd de handjes voor. Dan kunnen ze gebruik maken van onze vloerverwarmingverlegservice. Wij zorgen voor de installatie, de monteur kan de vloerverwarming dan verder aansluiten en inregelen. Zeker in deze tijd, waarin je als installateur niet teveel mensen in dienst wilt hebben, biedt zo’n oplossing uitkomst voor veel van onze klanten.’

Hoe dragen jullie als Solar zelf bij aan verduurzaming?

‘Wat ik mooi vind, is dat we met Solar oplossingen koppelen waarmee we installateurs en hun klanten helpen op een verantwoorde manier met energie om te gaan. Dat doen we bijvoorbeeld door na een led berekening niet alleen te adviseren over de hoeveelheid licht die een ruimte nodig heeft, maar dit ook meteen te koppelen aan gebouwdomotica waarmee je energie bespaart. We ondersteunen bedrijven ook met meer geavanceerde technische innovaties. Het integreren van een laadpaalplein met een dak voorzien van zonnepanelen is daarvan een goed voorbeeld. Bedrijven willen gewoon laten zien hoe ze met duurzaamheid bezig zijn. Imago speelt daarin een belangrijke rol. Met de elektrificering van ons wagenpark en het installeren van zonnepanelen dragen we zelf ook ons steentje bij. Als voorloper in duurzame oplossingen kunnen we natuurlijk niet achterblijven!’

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.