Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Stap-voor-stap naar een duurzaam, energetisch en kostenefficiënt gebouw
Zowel in bestaande kantoorgebouwen als in scholen ervaart Zijlstra regelmatig dat installaties voor verwarming, koeling en ventilatie in onbalans zijn geraakt.

Stap-voor-stap naar een duurzaam, energetisch en kostenefficiënt gebouw

Met zijn bedrijf Enify helpt Gerard Zijlstra ondernemers in de utiliteitssector om op een kostenefficiënte manier het gebruik van fossiele energie (fors) terug te dringen en hun vastgoed te verduurzamen. In plaats van met vuistdikke rapporten of lange consultancytrajecten werkt hij met overzichtelijke routekaarten met haalbare stappen, die perfect aansluiten bij het karakter van het gebouw én de ambities van de organisatie.

Gerard Zijlstra van Enify. (Beeld: Jelly Mellema).

“Ondernemers die willen anticiperen op de energietransitie en hun gebouwen willen verduurzamen, komen al gauw terecht in een woud van slimme oplossingen, technische details, wet- en regelgeving, mythes en tegenstrijdigheden”, weet Zijlstra. “Om dan niet te moed te verliezen, vraagt enorm veel inzet en doorzettingsvermogen. Dan is het fijn om terug te kunnen vallen op een specialist.” Zelf heeft Zijlstra ruim ervaring in utiliteitsbouwprojecten, waar hij als projectleider verantwoordelijk was voor de aanleg en inbedrijfname van elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties. Ook heeft hij enkele jaren de service, het onderhoud en het beheer van deze installaties verzorgd. “Toen heb ik geleerd dat pas ná de oplevering van een pand het echte werk begint”, vertelt hij. “Het duurzaam houden van gebouwinstallaties is namelijk een specifieke opgave en expertise.”

‘COVID-19 heeft gebouweigenaren flink wakker geschud’

Zowel in bestaande kantoorgebouwen als in scholen ervaart Zijlstra regelmatig dat installaties voor verwarming, koeling en ventilatie in onbalans zijn geraakt. Bijvoorbeeld omdat gebruikersfuncties zijn gewijzigd. “De installaties worden hier onvoldoende op aangepast, met klimaatklachten zoals een bedompte ruimte, droge ogen, verstopte neuzen, hoofdpijn, vermoeidheid en concentratieproblemen tot gevolg. Bovendien kunnen bacteriën en ziektekiemen zich eenvoudig verspreiden. Dankzij de COVID-19-pandemie zijn deze problemen onder een vergrootglas komen te liggen en zijn gebouweigenaren flink wakker geschud. Zij moeten op korte termijn met structurele oplossingen komen, om het binnenmilieu in hun gebouwen te verbeteren. Duurzaam, energetisch en kostenefficiënt, waarin ik hen graag ondersteun.”

Routekaart

Terug naar de basis

In zijn aanpak gaat Zijlstra terug naar de basis. “Ik breng gebouw en gebruik duidelijk in kaart en inventariseer de kenmerken, mogelijkheden én beperkingen van de aanwezige gebouwinstallaties”, vertelt hij. “Met het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) en MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) als onderlegger onderzoek ik bovendien welke zaken op korte én lange termijn geoptimaliseerd moeten worden en welke vervangingsmomenten/budgetten eventueel naar voren kunnen worden getrokken. Op basis van deze informatie maak ik een uitgebreide werkomschrijving, die als basis dient voor het aanbestedingstraject. Hierop mag een drietal partijen inschrijven, inclusief de huisinstallateur. Ik begeleid de schouw, aanbesteding én offertes en schrijf vervolgens een duidelijk advies richting de klant, waarna ik naar wens ook de uitvoering begeleid en toets. Exact conform de ontwerpcondities en routekaarten, waarmee de klant verzekerd is van een duurzaam, energetisch en kostenefficiënt gebouw. Nu én in de toekomst.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.