Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Samenwerken voor het beste eindresultaat

Samenwerken voor het beste eindresultaat

Installateurs, adviseurs, bouwbedrijven en leveranciers van klimaatsystemen moeten opereren in een zeer dynamisch speelveld. Milieueisen die steeds strenger worden, veranderende regelgeving, wensen van architecten, een pandemie, het zijn allemaal zaken waar je rekening mee dient te houden. Ned Air voelt zich in zo’n omgeving als een vis in het water. Deze toonaangevende fabrikant van energiezuinige luchtbehandelings- en warmteterugwinsystemen is door en door ingericht op klantgericht denken en innovatief werken. Dat maakt het mogelijk om voor elk vraagstuk een passende oplossing te creëren, of dat nu voor een school, een kantoor of een ziekenhuis is of voor een veeleisende architect.

Wouter Wijma: “In een dynamische omgeving moet je snel kunnen schakelen, ontwikkelen en implementeren. Daarvoor heb je mensen nodig die proactief zijn en op alle niveaus meedenken.”

“Ondernemen zit in het DNA van al onze medewerkers, van de productie tot en met de directie”, vertelt directeur Wouter Wijma. “In een dynamische omgeving moet je snel kunnen schakelen, ontwikkelen en implementeren. Daarvoor heb je mensen nodig die proactief zijn en op alle niveaus meedenken. Dat geldt evenzo voor onze klanten; we ontwikkelen graag samen met adviseurs en opdrachtgevers om tot het beste eindresultaat te komen.”

Fluisterstil

Dat heeft al tot een reeks eigen producten geleid die Ned Air op de markt heeft gebracht. De compacte EduComfort 950, een CO2-gestuurde decentrale ventilatie-unit met warmteterugwinning voor klaslokalen, is indertijd ontwikkeld naar aanleiding van het Programma van Eisen (PvE) Frisse Scholen. “Met de steeds warmere zomers vroegen scholen en ook andere eindgebruikers steeds vaker om koeling”, aldus Wijma. “Dat heeft geleid tot de EduComfort 1000 – met geïntegreerde koeling en verwarming, en helemaal voorbereid op de Temperatuur Overschrijding juli uit de BENG-norm die sinds 1 januari bij nieuwbouw van kracht is. Dankzij deze unit hoeven klanten niet meer een aparte splitunit of andere koelinstallatie aan te schaffen. De fluiterstille machines voldoen ruimschoots aan Frisse Scholen Klasse B.” Voor scholen die gebouwd zijn voor 2012 en waar Klasse C is toegestaan, heeft Ned Air de EduComfort 675. “Een prima oplossing; je gaat daar immers geen machine van 1.000 m3/h installeren en die op twee derde capaciteit laat draaien.”

Een ventilatie-unit uit de EduComfort-serie.

Maatwerk in series

De scholenmarkt is maar één voorbeeld van hoe Ned Air omgaat met vraagstellingen die leven in de markt. Een vraag wordt door Ned Air ontwikkeld tot een passend product (de oplossing) en vervolgens wordt dit concept opgeschaald en aangepast voor de specifieke wensen van het project. “Mass customization noemen we dat”, vertelt Wijma. “Je hebt bijvoorbeeld voor schoollokalen een standaard hoeveelheid luchtverversing nodig en de componenten voor luchtbehandeling zijn ook grotendeels gestandaardiseerd. Daarop bouwen we een kast, de ene met verwarmingsblok, de ander met luchtbevochtiger en een derde met koeling. Vroeger heette dat maatwerk, wij noemen dit configureerbaar. Ventilatie-units kunnen voor alle situaties worden aangepast. Koppelingen voor aan- en afvoer van lucht zijn mogelijk aan de boven-, achter- en zijkant en ook in regeltechniek, uitbreidingsmogelijkheden, opties en accessoires is veel mogelijk. Het uiteindelijke doel is de beste oplossing voor de klant. Dat betekent het hoogst mogelijke comfort bereiken met een energiezuinig systeem en een lage Total Cost of Ownership.”

Onzichtbaar

Op deze wijze bouwt Ned Air ook smalle, hoge warmtewinunits voor plaatsing binnen gebouwen met een capaciteit van 1.100 tot 24.000 m3/h (de CompactLine) en wordt momenteel een serie luchtbehandelingskasten van slechts 65 tot 90 centimeter hoog (de Skyline) geproduceerd en doorontwikkeld. “Beide zijn typische voorbeelden van vragen uit de markt die we uitwerken naar series. De laatste is een antwoord op de vraag van architecten en opdrachtgevers die geen kasten in beeld willen op hun gebouw. Onze engineers zorgen dan dat alle componenten en de kast zelf zodanig geconfigureerd zijn dat er een ‘onzichtbare’ unit overblijft.”

“Klanten zoeken oplossingen voor hun specifieke problemen”, besluit Wijma. “Die lossen we samen, in cocreatie op. Dat doen we met integrale klantondersteuning, waarbij zowel verkoop, werkvoorbereiding en aftersales de installateur, adviseur of eindgebruiker ondersteunen. Het gaat niet primair om de laagste prijs of dat er een oplossing komt met bestaande technieken of met een specifieke innovatie of aanpassing. Het gaat om het beste eindresultaat.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.