Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Royal van Lent Shipyard, Amsterdam | Sterk staaltje luchttechniek voor Royal van Lent Shipyard

Royal van Lent Shipyard, Amsterdam | Sterk staaltje luchttechniek voor Royal van Lent Shipyard

In het westelijk havengebied van Amsterdam nadert de bouw van de nieuwe scheepswerf van Royal van Lent Shipyard zijn voltooiing. Het complex omvat twee delen. Enerzijds is er de 15 meter hoge laagbouw, die zal fungeren als werkplaats/spuiterij. Daarnaast wordt voorzien in een 35 meter hoge productiehal, waar straks superjachten met een lengte tot 160 meter zullen worden gebouwd. Ook zal de hal gebruikt worden voor de refits van bestaande jachten. In opdracht van BRI Groep is Vink Systemen BV verantwoordelijk voor het ontwerp en de productie, levering en montage van de complete luchttechnische installatie van dit project. Zowel in de werf als in de werkplaats en kantoren.

VINK

Met name in de productiehal zorgde de staalconstructie voor de nodige uitdagingen.

 

De nieuwbouw van Royal van Lent Shipyard is volledig opgetrokken uit staal. “Met name in de productiehal zorgde deze constructie voor de nodige uitdagingen”, vertelt Marc Oudt van Vink Systemen. “De complete luchttechnische installatie is namelijk in de constructiewanden geïntegreerd. Om hier optimaal invulling aan te geven, moesten we niet alleen in een bouwtreintje achter staalbouwer De Kok Staalbouw aan werken, maar ook onze kanalen op zeer grote hoogte monteren. De kraanmachinist én onze monteurs hebben hier een bijzonder knap staaltje werk afgeleverd.”

Vroege montage

Waar normaal gesproken met de montage van het luchtkanalenwerk wordt gewacht tot het pand wind- en waterdicht is, was dat in dit project niet mogelijk, vertelt Oudt. “De afmetingen van onze luchtkanalen waren simpelweg te groot om ze door de staalconstructie te leiden. Bovendien werd door de plaatsing van een dok onze werkruimte aanzienlijk ingeperkt.” Een oplossing werd gevonden in een vroege montage. “Op de vloer hebben we steeds onze kanalen aan elkaar gekoppeld en geïsoleerd, waarna ze met een hijskraan en twee hoogwerkers naar de juiste positie tussen de stalen spanten zijn geleid. Om beschadigingen tijdens de verdere uitvoering te voorkomen, zijn alle kanalen zorgvuldig ingepakt in plastic.”

In totaal leverde en monteerde Vink Systemen circa 6.000 m² rechthoekig en 3.000 m¹ rond gegalvaniseerd kanaalwerk in dit project. Voor de isolatie is circa 5.000 m² thermische isolatie en 300 m² dampdichte isolatie toegepast. Alle luchtkanalen voldoen aan Luka-luchtdichtheidsklasse C en reinheidsklasse L.

Blikvanger langs de A5

VINK

“Op de vloer hebben we steeds onze kanalen aan elkaar gekoppeld en geïsoleerd, waarna ze met een hijskraan en twee hoogwerkers naar de juiste positie tussen de stalen spanten zijn geleid.”

 

De nieuwe scheepswerf van Royal van Lent Shipyard wordt gebouwd langs de A5, vertelt Oudt. “Op een bepaald moment zagen voorbijgangers hier het complete staalskelet staan, inclusief onze luchttechnische installaties. Dat zorgde voor een unieke aanblik. Pas later werden de daken, wanden en gevels toegevoegd, waarmee onze kanalen én de constructie definitief aan het zicht zijn onttrokken.”

De werf in Amsterdam is niet de eerste scheepswerf die Vink Systemen realiseert. De Katwijkse specialist in luchtkanalen en luchttechnische componenten was namelijk ook betrokken bij de bouw van de jachthal van Oceanco in Alblasserdam. “Onze  serie in scheepsbouwhallen wordt momenteel voortgezet bij het feadship-project van Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.