Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
RET-remise Kleiweg, Rotterdam | Een comfortabele werkplaats voor metro- en tramonderhoud

RET-remise Kleiweg, Rotterdam | Een comfortabele werkplaats voor metro- en tramonderhoud

Na meer dan honderd jaar trouwe dienst wordt de RET-remise aan de Kleiweg in Rotterdam vervangen. Het karakteristieke pand van baksteen en staal wordt vervangen door een lichte, comfortabele werkplaats. De nieuwe, langere metrostellen van de RET kunnen hier optimaal onderhouden worden.

In opdracht van Ballast Nedam Industriebouw draagt Unica zorg voor de installaties van de nieuwbouw. De totaalinstallateur is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle gebouwgebonden installaties, inclusief de coördinatie van de eigen onderaannemers en derdenpartijen.

RET Remise

“Vergeleken met de oude tramremise is de nieuwbouw een rechttoe-rechtaan gebouw dat vooral functioneel is ontworpen”, vertelt projectleider Sebastiaan de Kluijver van Unica. “In het gebouw bevinden zich een grote werkhal, een klein gedeelte kantoor en een gedeelte opslag. De werkhal is voorzien van alle faciliteiten om de trams en metro’s te onderhouden, zoals een spuitcabine, draaistellen en bovenloopkranen.” In tegenstelling tot de oude tramremise, waar stalen spanten voor de nodige belemmeringen zorgden, bestaat de nieuwe werkhal uit een open ruimte met enkele wanden. De nieuwe metrostellen, met een lengte van 45 meter, kunnen hier eenvoudig manoeuvreren.

Duurzaamheid en comfort
Op basis van het bestek werkte Unica de tekeningen uit in het door de RET aangegeven tekenpakket. Het hele scala aan installaties is hierin meegenomen. De elektrotechnische installaties bestaan uit de brandmeld- en inbraakinstallaties en krachtstroom. Op werktuigbouwkundig gebied installeert Unica het sanitair en de verwarming, koeling en luchtbehandeling. De perslucht- en sprinklerinstallaties behoren eveneens tot het takenpakket van de totaalinstallateur. De Kluijver: “Met het oog op duurzaamheid maakt de tramremise gebruik van een warmtepomp voor verwarming en koeling. De luchtbehandelingskasten zijn voorzien van een warmteterugwinsysteem.” Op verzoek van de RET heeft de gehele werkplaats vloerverwarming, wat het comfort in de hal flink verhoogt.

RET Remise

Lean planning
Eind 2017 startte Unica met de installatiewerkzaamheden in de nieuwe tramremise. “Eerst brachten we een aantal installaties, waaronder de hemelwaterafvoer, in de fundering aan”, zegt De Kluijver. “Daarna volgde een bouwkundige fase en konden we in april/mei 2018 weer aan de slag. Samen met de andere partijen planden we onze werkzaamheden in volgens de lean methode. Vanuit de lean planning hebben we gekeken hoe we de uitvoering het beste konden aanpakken. Uiteindelijk is ervoor gekozen om het werk in drie bouwstromen uit te voeren.”

Bijna gereed
“De grootste uitdaging zit in de hoogte van het pand”, vervolgt De Kluijver. “Op sommige plekken werken we zo’n twaalf meter boven de grond. Op die hoogte moeten we bijvoorbeeld kabelgoten vastmaken.” Inmiddels nadert Unica de opleverfase. Na de nodige inregel- en testwerkzaamheden is het installatietechnische deel van de nieuwe tramremise eind 2018 gereed. “Zo’n project slaagt alleen als alle neuzen dezelfde kant op staan”, besluit De Kluijver. “Dat is hier zeker het geval. In goede samenwerking met de RET en de andere betrokken partijen stevenen we af op een succesvolle oplevering.”

Tekst Patricia van der Beek     |    Beeld hfb groep

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.