Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
‘Reduceer de magnetische velden in elektrische installaties’

‘Reduceer de magnetische velden in elektrische installaties’

Een regelmatig terugkerende vraag met betrekking tot Busbar Systemen gaat over de Elektromagnetische Compatibiliteit (EMC). En meer in het bijzonder over de Elektromagnetische Interferentie (EMI) van deze systemen, oftewel: het uitzenden van elektromagnetische velden.

“In het algemeen hebben de ‘standaard’ Busbar Systemen al relatief zeer gunstige EMC-eigenschappen”, vertelt Daan Jacobs, Commercieel Directeur van Busbar Systems. “De metalen omhulling van onze EAE railkokersystemen werkt als een ‘Kooi van Faraday’ die als afscherming fungeert tegen eventueel naar buiten tredende straling. Dit Kooi van Faraday-principe wordt algemeen beschouwd als de best mogelijke manier om EMC-stralingen te neutraliseren. Andere bepalende factoren die een rol spelen bij de EMC-karakteristieken van een Busbar Systeem zijn de doorsnede van de Busbar-behuizing en de belasting van het systeem.”

Hoge EMC-eisen

In sommige typen projecten, zoals in laboratoria, ziekenhuizen en datacentra worden om begrijpelijke redenen zeer hoge EMC-eisen gesteld aan de toegepaste componenten en apparatuur, aldus Jacobs. “Dit was bijvoorbeeld het geval bij project Nano Energie Technik Zentrum (NETZ) in Duisburg, Duitsland. Om hier optimaal invulling aan te geven, heeft EAE Elektrik – in samenwerking met haar Duitse vertegenwoordiging in Duisburg (ABH Stromschienen) – enkele jaren geleden een speciaal type Busbar ontwikkeld dat aan al deze eisen voldoet. Dit Busbar Systeem betreft een aanpassing op het  ‘standaard’ EAE KXA Busbar Systeem, waarbij de drie stuks fasegeleiders naast elkaar in de aluminium Busbar behuizing zijn geplaatst. De N-geleider is hierbij de buitenste geleider (N-L1-L2-L3).”

Optimale bescherming

De speciale EMC Busbar is voorzien van vijf stuks geïsoleerde geleiders van gelijke doorsnede, waarbij sprake is van twee separate N-geleiders, vertelt Jacobs. “De opbouw van dit Busbar systeem is als volgt: L1-N-L2-N-L3. Door de fasegeleiders op deze manier nog eens extra ‘in te kapselen’ tussen de N-geleider kan een zeer goede bescherming tegen de opgewekte non-lineaire stromen worden geborgd. Hierdoor kan de uitstraling van magnetische velden met nog eens 90% worden teruggebracht ten opzichte van de standaard railkoker.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.