01:44
07-01-2020

Real-time onderhouds­monitoring en passend comfort op basis van Internet of Things

Digitale connectiviteit zorgt voor een sterke verbetering en vereenvoudiging van het onderhoud en beheer, zegt Schindler. De producent van liften en roltrappen, actief in meer dan honderd landen, rust daartoe alle nieuwe installaties uit met Schindler Ahead. “Schindler Ahead is ons digitale portfolio voor slimme liften en roltrappen. Het analyseert cloudgegevens voor verbeterde beschikbaarheid, transparantie, comfort en gebruiksgemak”, aldus Product & Marketing Manager Maarten Bijl en Portfolio & Sales Manager Raymond Henkes. 

Schindler Ahead maakt gebruik van het Internet of Things (IoT), om oplossingen te bieden die de functies en vereisten van de lift of roltrap verder aanvullen. Via de Cube, een module aan de bovenzijde van de liftschacht, staat de installatie 24/7 in verbinding met de buitenwereld. “De Cube is een stukje hardware van 15 bij 15 centimeter dat werkt op basis van een IP-protocol, en kan naast nieuwbouwvoorzieningen ook bij bestaande installaties worden geïnstalleerd”, zegt Henkes. “Hiermee wordt niet alleen de spreek-luistervoorziening geregeld; de lift is tevens klaar voor verdere installatie van aanvullende diensten. Schindler Ahead biedt het eerste volledig gesloten platform voor realtime informatiestromen in de branche. Deze vorm van onderhoudsmonitoring verbetert de diagnostiek, de betrouwbaarheid van de service en de prestaties van de installatie op lange termijn. Onze digitale oplossingen kunnen naadloos worden geïntegreerd in de bestaande infrastructuur.”

Schindler liftenRealtime monitoring

Schindler Ahead helpt onregelmatigheden te identificeren voordat deze de prestaties van de installatie beïnvloeden. Het functioneren van de lift wordt continu bijgehouden; alles wordt transparant, en voor eigenaren en beheerders realtime inzichtelijk via de webportal ActionBoard en de app ActionBoard Mobile. “Analyse van de realtime prestaties van de lift is een belangrijke stap naar minder uitval, kortere uitvaltijden en uiteindelijk een hogere klanttevredenheid. Waar voorheen een vaste planning van onderhoudsbeurten nodig was, is met Schindler Ahead meteen zichtbaar of de liftprestaties nog optimaal zijn. Op basis van nauwkeurige diagnostiek kunnen storingen worden geminimaliseerd of zelfs voorkomen. De onderhoudsmonteur ziet op zijn app direct of de lift onderhoud behoeft. Dit verbetert de dagelijkse werking en communicatie tussen onderhoudstechnici, gebouwbeheerders en gebruikers aanzienlijk. De beheerder hoeft niet langer contact met ons op te nemen; wij nemen contact op wanneer nodig”, zegt Bijl. “Met Schindler Ahead zijn wij er altijd.”

Optionele mogelijkheden

Voor uiteenlopende klantgroepen biedt Schindler Ahead passend comfort. “Afhankelijk van de locatie, het aantal passagiers en de verkeerspatronen varieert de mate van zorg die nodig is voor liften. Met Schindler Ahead hebben klanten een groot aantal optionele mogelijkheden die aansluiten op hun dagelijkse behoeften.” Het systeem levert naast de verplichte spreek-luisterverbinding cloudgebonden diensten. Zoals – naast de genoemde onderhoudsmonitoring – de verbinding met publieksdisplays in de liftomgeving. “Voor een winkelcentrum is een dergelijke koppeling interessant in het kader van informatievoorziening, maar ook voor VvE’s, bijvoorbeeld als het gaat om de aankondiging van onderhoud. Nu Schindler Ahead wereldwijd standaard in al onze nieuwe installaties wordt geïntegreerd, ontstaat tevens big data die patronen in prestaties en gedrag herkennen, waardoor wij de Schindler Ahead-diensten verder kunnen verbeteren.”

Opgericht in 1874, is de Schindler Group één van ’s werelds toonaangevende leveranciers van liften, roltrappen en aanverwante diensten. “Schindlers innovatieve en milieuvriendelijke toegangs- en vervoerssystemen bieden oplossingen voor de mobiliteit van een stedelijke samenleving.”    

Lees meer over: digitaal , Schindler , Schindler Ahead

Installatie en Bouw Nederland partners