Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Duurzaamheid en veiligheid voorop bij Grotius Den Haag

De twee Grotiustorens in het centrum van Den Haag.

Duurzaamheid en veiligheid voorop bij Grotius Den Haag


De twee Grotius woontorens worden 120 en 100 meter hoog en krijgen een parkeergarage waar plaats is voor 245 auto’s. NOVENCO Building & Industry werd geselecteerd voor het ontwerp en de levering, montage en inbedrijfstelling van de gecertificeerde overdruk ventilatiesystemen voor beide torens. Ook de ventilatie van de parkeergarage wordt door NOVENCO gerealiseerd. Een duurzaam bedrijf als dit sluit perfect aan op de duurzaamheidseisen van het project.

Wanneer er brand uitbreekt in de woontorens, dan zorgt de overdrukinstallatie van NOVENCO ervoor dat de trappenhuizen vrij blijven van rook. De bewoners hebben dan voldoende tijd om te vluchten. NOVENCO is van origine een Deens bedrijf. Alle producten die het bedrijf levert, zijn dan ook geproduceerd in Denemarken, waar de nadruk gelegd wordt op duurzaamheid. “Dat zie je niet alleen terug in de producten en systemen, maar ook in de productiemethode en de recyclebaarheid van 98%. Dat geldt zowel voor onze ventilatoren als de brandbeveiligingsinstallaties. Bij Grotius wordt gebruik gemaakt van de meest energiezuinige ventilator in zijn soort ter wereld”, vertelt directeur Ruud van Beek.

De energiezuinige ZerAx ventilator die ingezet wordt voor de overdrukventilatie.


Geavanceerd systeem

Bij de overdrukventilatie moet tijdens een eventuele brand rekening gehouden worden met erg veel factoren, zoals deuren die gesloten zijn en die tijdens het vluchten worden geopend en de hoogte van de gebouwen. Product Manager Toine van der Wielen geeft uitleg: “Bij gesloten deuren dient er een overdruk gehandhaafd te worden van 50 Pascal. Wordt de deur op de brandverdieping geopend, dan dient er een luchtsnelheid te ontstaan door de deuropening van de overdrukruimte naar de verdieping. De overgang van overdruk naar luchtsnelheid en andersom dient heel snel te gebeuren, om te voorkomen dat rook het trappenhuis in stroomt. Dit weten wij binnen drie seconden te realiseren.”
Een andere uitdaging bij hoge gebouwen is het schoorsteeneffect dat optreedt in de trappenhuizen en verticale schachten. Met name in de winter is dit effect het grootst, waardoor een opwaartse luchtstroom heerst en drukverschillen ontstaan tussen de onder- en bovenzijde van het trappenhuis. “Natuurlijke stromingen en luchtdrukken worden door het systeem beheerst. Dit doen we door op iedere verdieping drukmetingen uit te voeren. Zo zitten er in de hoogste toren 220 drukopmeters. Het gaat om een intelligent systeem met veel data die razendsnel verwerkt moet worden, want het systeem moet bijzonder snel reageren op drukveranderingen”, aldus Jos Wissink, Business Development Manager bij NOVENCO.

Een parkeergarage stuwkrachtventilator die ook in dit project wordt ingezet.


Ook voor dagelijkse ventilatie

Ook als er geen brand is, doet het ventilatiesysteem zijn werk, want het wordt bij dit project ook ingezet voor de dagelijkse ventilatie van de trappenhuizen. “Normaal gesproken komt dit systeem alleen in werking bij brand, maar voor Grotius hebben we het efficiënter gemaakt zodat de dagelijkse ventilatie met hetzelfde systeem wordt gerealiseerd”, aldus projectmanager Wim Hordijk.


Militaire precisie

Het hart van de installatie bestaat uit de ventilatoren, die op het dak staan. Ze zijn voorzien van PLCs (Programmable Logic Controllers), waarmee alle verdiepingen worden aangestuurd. Als onderdeel van het bouwteam, met bouwcombinatie J.P. van Eesteren – BESIX als opdrachtgever, ontwierp NOVENCO al vanaf de engineeringsfase mee, onder meer door alles uit te werken in een BIM-model. “Daardoor kunnen we de volledige installatie projecteren tijdens de engineeringsfase, waardoor je al veel problemen oplost in de voorfase”, zegt Hordijk.NOVENCO werkt tijdens de bouw parallel in beide torens en volgt het ritme van de bouw. Steeds worden er vijf verdiepingen achter elkaar voorzien van een overdruk ventilatiesysteem. “Dit gebeurt met een militaire precisie. Eind april beginnen we met de eerste testen, die lopen tot het einde van het jaar. In januari zal het hele systeem getest worden en dan zullen we aansluitend de systemen inbedrijfstellen”, aldus Hordijk.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.