Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Noordzicht, Eindhoven | ‘Tailor made’ luchtbehandelingskast voor Noordzicht in Eindhoven

Noordzicht, Eindhoven | ‘Tailor made’ luchtbehandelingskast voor Noordzicht in Eindhoven

Door de jaren heen zijn er in Nederland ontzettend veel (kantoor)panden gebouwd. Gebouwen die na 25 tot 30 jaar in aanmerking komen voor een grondige ‘update’, naar de eisen en wensen van de huidige tijd. Het bouwkundig skelet kan nog jaren mee, maar de ‘binnenkant’ van het gebouw vraagt om een grondige renovatie. Vaak worden hierbij complete verdiepingen van binnen gesloopt en opnieuw ingericht. Op zulke momenten moet er bovendien beslist worden over de verschillende onderdelen van de technische installatie, waaronder de luchtbehandelingskasten: worden deze gerenoveerd en eventueel ‘geüpgraded’, waardoor de LBK weer jarenlang vooruit kan? Of kiest men voor vervanging? Boven de stationshal van het NS Station in Eindhoven bevindt zich een kantoor (Noodzicht), waar uiteindelijk gekozen is voor het laatste…

Eindhoven Noordzicht“Eerst hebben we de losse onderdelen naar binnen gebracht, voor de delen die ter plaatse opgebouwd moesten worden. De overige kastdelen werden op het dak opgesteld, omdat alles niet tegelijkertijd in de technische ruimte kon worden geplaatst.”

Strukton Worksphere in Son was één van de partijen die een plan voor de vernieuwing van de kantoorverdiepingen en ‘upgrade’ van de luchtbehandelingsinstallatie mochten uitwerken. In eerste instantie was het de bedoeling dat de bestaande Holland Heating LBK van zo’n 30 jaar oud uitgebreid zou worden met warmteterugwinning. Daarnaast moesten opties worden aangedragen om de ventilatoren energiezuiniger te maken. Om hier optimaal invulling aan te geven, hebben Strukton en Systemair de situatie ter plaatse geïnventariseerd. “Hieruit bleek niet alleen dat de technische ruimte zeer krap was, maar ook dat de LBK zonder retourfilter niet geschikt was om een WTW-systeem in te bouwen”, vertelt Arjan van Bladel, Accountmanager bij Systemair. “Daarom zijn we buiten de technische ruimte gaan kijken. Het plan werd geopperd om een WTW-sectie buiten op het dak te plaatsen, maar uiteindelijk werd de oplossing gevonden in een ‘tailor made’ luchtbehandelingskast, opgebouwd uit standaard oplossingen. Strukton was snel overtuigd van deze oplossing. Onder andere omdat de LBK met energieklasse A in aanmerking kwam voor subsidie, waardoor de kosten beperkt bleven.” Systemair kreeg de opdracht voor de levering van een nieuwe luchtbehandelingskast met negen afleverdelen, waarvan er twee ter plaatse geassembleerd moesten worden. Dit in verband met de beperkte binnenbrengopening. “Samen met Strukton hebben we een transportplan opgesteld”, vertelt Van Bladel. “De luchtbehandelingskast is in onze fabriek in Waalwijk geproduceerd.”

Grondige voorbereiding
In Noordzicht zijn diverse afdelingen van de NS gehuisvest, waaronder de ‘Verkeersleiding’ van het treinverkeer. Omdat het treinverkeer dag en nacht doorgaat, is dit pand ook 24 uur per dag, 7 dagen per week in gebruik, weet Van Bladel. “Dit stelde bijzondere eisen aan de werkzaamheden, wat tevens gold voor de ligging van het pand. Aan de spoorzijde en kopse kanten van Noordzicht mocht niet gehesen worden, waardoor we alle installatie-onderdelen vanaf het plein voor het gebouw (het busstation) moesten toevoeren. De hijskraan mocht echter pas worden opgebouwd nadat de laatste bus was vertrokken. Dus net na middernacht. Voor 6.00 uur ’s ochtends moest alles weer verwijderd zijn. Een grondige voorbereiding was dan ook onontbeerlijk.”

Eindhoven Noordzicht’s Ochtends zijn vier monteurs van Systemair, met behulp van een transport-partner van Strukton begonnen met het opbouwen van de kastdelen. In de dagen hierna zijn ook de overige kastdelen naar binnen gebracht, geplaatst en gekoppeld.

In de nacht van 15 op 16 oktober was het eindelijk zo ver. Overdag was de oude LBK door een onderaannemer van Strukton gedemonteerd en alvast op pallets op het dak geplaatst. “Ook hadden we vooraf al de hijsvolgorde voor de nieuwe LBK bepaald”, vertelt Van Bladel. “Eerst hebben we de losse onderdelen naar binnen gebracht, voor de delen die ter plaatse opgebouwd moesten worden. De overige kastdelen werden op het dak opgesteld, omdat alles niet tegelijkertijd in de technische ruimte kon worden geplaatst. De bodem voor zowel het warmtewieldeel als het stoombevochtigingsdeel waren al in onze fabriek in elkaar gezet, om de doorlooptijd van het project te verkorten en minder ‘op de bouw’ te hoeven doen. ’s Ochtends zijn vier monteurs van Systemair, met behulp van een transportpartner van Strukton begonnen met het opbouwen van de kastdelen. In de dagen hierna zijn ook de overige kastdelen naar binnen gebracht, geplaatst en gekoppeld. Aan het eind van de week was de nieuwe LBK in bedrijf.”

Tekst Lieke van Zuilekom    |    Beeld Systemair
Uitgelichte afbeelding: 
“Aan de spoorzijde en kopse kanten van Noordzicht mocht niet gehesen worden, waardoor we alle installatie-onderdelen vanaf het plein voor het gebouw (het busstation) moesten toevoeren.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.