Performance in Lighting Nederland
02:11
11-04-2017

Nieuw merk ziet het licht

Dit jaar is het 12,5 jaar geleden dat Performance in Lighting Nederland werd opgericht. Het in Zaanstad gevestigde bedrijf verzorgt de marketing en verkoop van de merken Prisma, SBP, Lumis en Spittler. Deze merken, die al enige jaren vanuit een gezamenlijke holding opereerden, verdwijnen vanaf 1 mei. In plaats daarvan ziet Performance in Lighting nu ook als productmerk het daglicht.

Directeur Paul Beerepoot van Performance in Lighting gaat in op de nieuwe koers. ”Wij zijn het Nederlandse marketingkantoor van een holding die veertig jaar geleden in Verona (IT) is opgericht. Het merk Prisma vormde de basis. In 2003 werd SBP uit Bergamo overgenomen, in 2006 het Belgische merk Lumis en in 2008 Spittler in Duitsland. Vanaf de oprichting van Performance in Lighting Nederland in 2005 zijn de vier merken naast elkaar blijven bestaan omdat ze allemaal vanuit hun specialisme een eigen segment bedienden. Vanaf 1 mei gaan we de merken echter samenbundelen tot één nieuwe productmerk: Performance in Lighting.”

Concentratie van expertise
Beerepoot: “Ook intern is flink geschoven, met name in de productie en assemblage. Tot nu toe deed iedere fabriek alle verlichtingssoorten, LED, gasontlading en fluorescentie. In de groep is LED nu de core-business en de overige soorten zijn bij de locaties ondergebracht die er van oudsher in gespecialiseerd zijn. Zo hebben we de assemblage van fluorescentie armaturen in België en gasontladingsarmaturen in Italië. In iedere fabriek wordt de R&D en het productieproces, naast LED, helemaal ingericht op het ontwikkelen en maken van één type verlichting. Hierdoor maken we een grote efficiencyslag. Deze operatie dient meerdere doelen. Door specialisatie wordt onze slagvaardigheid en flexibiliteit verder vergroot en neemt de productiviteit toe. Het voordeel voor de klant is een nóg kortere ontwikkeltijd. Wij moeten dat ook wel. De wereld van LED is veel dynamischer dan de wereld van traditionele verlichting van tien jaar geleden. Tot een aantal jaar geleden had je als fabrikant langer de tijd om een investering terug te verdienen. Met name met LED gaan de technologische ontwikkelingen heel erg hard. Wat je nu ontwikkelt, is over een half jaar in technische zin al weer verouderd of wordt schaamteloos gekopieerd door fabrikanten in het Verre Oosten. De markt vereist snelheid en wij bieden dat!”

Ontzorgen van klanten
Beerepoot: “Als Performance in Lighting Nederland verzorgen we de informatiestroom naar de markt. We maken catalogi en organiseren beurzen en presentaties. Daarnaast geven we technisch advies en maken we lichtberekeningen voor onze eindklanten, die overigens niet rechtstreeks bij ons kunnen bestellen. Dat kunnen ze doen bij onze formele klanten: de elektrogroothandelaren.

Ons buitendienstteam bezoekt in hoofdzaak elektro-installateurs, architecten, engineeringsbureaus, OEM-klanten en industriële eindklanten. Uiteraard luisteren we goed naar de wensen van de klant en kijken daarbij ook naar regelgeving, normering en minimumeisen, bijvoorbeeld vanuit NEN of Arbo. We kijken altijd eerst naar de applicatie en adviseren het meest geschikte armatuur. We berekenen hoeveel armaturen er nodig zijn en maken een stukslijst. Het doel is altijd om de klant volledig te ontzorgen.”

Performance in Lighting Nederland

Slimme productconfigurator
De productconfigurator op de website van Performance in Lighting is een voorbeeld van hoe het bedrijf haar klanten wil ontzorgen. Beerepoot: “Met deze tool kunnen installateurs en voorschrijvers op basis van parameters als vorm, afmeting, kleur en type schakeling een compleet armatuur samenstellen. Aan het eind heeft de klant een bouwtekening én een bestektekst inclusief omschrijving, afmetingen en alle benodigde technische specificaties. Maar ook een bruto prijs én een artikelnummer waarmee hij naderhand kan bestellen en als bouwpakket geleverd krijgt met gecodeerde onderdelen en een montagehandleiding erbij. Heel erg ontzorgend voor de voorschrijver en de installateur.”

Vertrouwen in de toekomst
Beerepoot: “We hebben heel veel geïnvesteerd in nieuwe producten en nieuwe series. Dit jaar breiden we ons team uit en hebben we de strategische keuze gemaakt om te focussen op de marktsegmenten industrial, office, retail, professional, urban, general indoor, general outdoor en architectural. Binnenkort presenteren we ook onze nieuwe op applicatie ingedeelde catalogi. We zien de markt vol vertrouwen tegemoet!”

Tekst: Jerry Nijssen    Beeldmateriaal: Performance in Lighting

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Installatie en Bouw Nederland partners

Airview LuchtbehandelingAXCPV ventilator