Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Minder downtime dankzij ‘smart panel’

Minder downtime dankzij ‘smart panel’

Door middel van een app op je smartphone gewaarschuwd worden voor stroomuitval: het is mogelijk met de smartpanel-technologie van Schneider Electric. Toepassing hiervan leidt bovendien tot meer energiezuinigheid in elektrische installaties en een verlengde levensduur van de schakelverdeelinrichting. Fabrikant van paneelbouwsystemen Thekobur past deze innovatie onder meer toe op luchthaven Schiphol.

ThekoburDe aardlekautomaten zijn uitgerust met een hulpcontact.

Stroomuitval in de passagiersgebieden op Schiphol brengt veel ongemak voor passagiers met zich mee: denk aan rolpaden die uitvallen of een hele pier die in het donker komt te liggen. Er is onze nationale luchthaven dan ook veel aan gelegen om dit in de toekomst te kunnen voorkomen.

Paneelbouwer Thekobur stelde voor om de nieuwe Smart Link-technologie van Schneider Electric hiervoor in te zetten. Door deze digitalisering van de schakelverdeelinrichtingen kan van iedere eindgroep worden bekeken wat het verbruik is, wat de trend is en wat de stroombehoefte is. Via webservers wordt deze informatie naar het ION-systeem (het gebouwbeheerssysteem van Schiphol) gebracht, zodat facilitymanagement op tijd kan ingrijpen bij een dreigend incident.    

“Stel er is op een bepaalde plek een piek in de passagiersaantallen, dan ontstaat er een verhoogde kans op uitschakeling van een groep. Met Smart Link kun je dit monitoren en vervelende incidenten voorkomen”, legt technisch directeur Daniel Toussaint uit.

Minder downtime
Niet alleen de subverdelers, maar ook de eindverdelers worden uitgerust met deze technologie. Zo zijn alle wandcontactdozen in de passagiersgebieden, die bijvoorbeeld worden gebruikt om tablets en smartphones op te laden, voorzien van een hulpcontact. Op het moment dat de automaat uitschakelt, valt ook dit hulpcontact uit. Via Smart Link gaat er een seintje naar het ION-systeem, van waaruit een mail wordt gestuurd naar de betreffende facilitymanager. Die weet direct waar het probleem zit en kan het meteen oplossen. Zo wordt onnodige downtime voorkomen.

ThekoburRechts de Smart Link met aansluitingen van de hulpcontacten van de afgaande groepen.

Inmiddels leverde Thekobur al zo’n 400 eindverdelers en 80 subverdelers voor Schiphol en wordt er de komende jaren verder gewerkt aan het digitaliseren van de volledige laagspanningsinfrastructuur op de luchthaven.

Voorop lopen
Het is best opmerkelijk dat een kleinere speler op de markt voor paneelbouwsystemen deze innovatieve technologie als eerste op de Nederlandse markt grootschalig heeft geïntroduceerd. Volgens Toussaint heeft dat te maken met de mentaliteit binnen Thekobur. “We werken nauw samen met fabrikanten om onze opdrachtgevers innovatieve oplossingen te kunnen bieden. Toen we in 2014 voor het eerst in aanraking kwamen met het Smart Link-systeem, durfden wij het aan om hiermee aan de slag te gaan. Onze concurrenten hadden nog een afwachtende houding.” Hij ziet vele mogelijke toepassingen voor de nieuwe technologie. “Denk aan een bakker die om 02.00 uur ’s nachts een app krijgt dat de oven te heet is geworden, in plaats van dat hij ’s ochtends met brand wordt geconfronteerd. Of de beheerder van een voetbalkantine die er dankzij dit systeem op tijd achter komt dat de friteuse nog aan staat. Het wordt allemaal steeds slimmer. En het mooie is dat je verouderde verdeelinrichtingen met dit systeem kunt upgraden naar de huidige standaarden.” De metingen worden verricht door middel van een Powertag, welke als kleine plugbare multimeter op de bestaande installatieautomaten en draadloos via de Smart Link ook via internet te bereiken is.  

Tekst Margot Visser     |    Beeld Thekobur
Uitgelichte afbeelding: 
Daniel Toussaint naast een met de smart panel technologie uitgeruste schakelverdeelinrichting van 4.000A in een fabriek in Rijswijk.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.