Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Innovate or die

Innovate or die

“Innovate or die? Denken aan het klimaat is geen keuze meer, maar is een verplichting voor ons allemaal. We moeten op zoek gaan naar nieuwe oplossingen om te kunnen overleven.” Met dit duidelijke doel voor ogen ontwikkelt Jaga al ruim 50 jaar innovatieve producten, technologieën en systemen voor een duurzame toekomst. Een aantal Nederlandse mediarelaties kreeg dinsdag 3 december de kans voor een uniek kijkje achter de schermen in de fabriek van Jaga in Diepenbeek (België).

Denken in concepten

De dag werd geopend door Sales Directeur Bert Kriekels. Hij vertelde dat het denken in concepten een belangrijke ontwikkeling is als het gaat om het verduurzamen van een woning. Het verduurzamen van woningen zou veel toegankelijker moeten zijn voor consumenten. Bert: “Als je een auto koopt, koop je ook een volledig concept. Je hoeft geen keuzes te maken per onderdeel van de auto; stoel, bekleding, gordels, etc. Het is één geheel. Klimaatbeheersing zou in de toekomst ook zo moeten gaan. Als consument koop je één totaalconcept om te kunnen koelen, ventileren en verwarmen in je woning. Je kan kiezen uit verschillende concepten en naar eigen smaak en budget kiezen uit het beste concept.” Jaga is aangesloten bij een aantal initiatieven, zoals Happy Balance, Urgenda, the FCTR E, HomeQgo en Klimaatmissie Nederlandom samen met andere partijen duurzaam wonen toegankelijker te maken.

Producten voor de toekomst

Bij een duurzame toekomst horen ook producten die klaar zijn voor de toekomst. Bert licht toe dat Jaga al jaren bezig is met het klimaat. “Door de klimaatveranderingen zien we de behoefte van alleen verwarmen meer verschuiven naar koelen en ventileren. Er zijn genoeg oplossingen om een woning te verwarmen, maar de echte uitdaging is om oververhitting te voorkomen door de juiste afstemming van ventilatie en koeling. Bij Jaga zijn we daar volop mee bezig”, aldus Bert.

Technologische voorsprong

De technologische voorsprong van Jaga zit in de lichtgewicht, responsieve en krachtige Low-H₂O warmtewisselaar. Vandaag de dag zijn de producten uitgegroeid tot complete klimaatsystemen voor koeling, ventilatie en verwarming. Bert: “Onze producten zijn lichter en kleiner dan traditionele systemen. Producten met een licht gewicht warmen sneller op en koelen sneller af om oververhitting te voorkomen. En dat kost dus minder energie. Daarnaast maken we gebruik van decentraal verwarmen, koelen of ventileren. Er hoeft niet altijd in elke ruimte dezelfde temperatuur bereikt te worden. Een apparaat moet alleen aan gaan als dat nodig is en niet de hele dag maar aanstaan.”

Rondleiding fabriek

Na de lunch ging de dag verder met een rondleiding door de fabriek. Met eigen ogen zagen de aanwezigen hoe de producten gemaakt worden. Bijzonder is dat sommige machines die hier gebruikt worden, ontworpen zijn door Jaga-medewerkers. Er wordt gebruik gemaakt van een productieproces dat nergens anders gebruikt wordt en daarom zijn de machines op maat gemaakt. Bij het gehele productieproces wordt daarnaast rekening gehouden met het milieu en wordt er cradle-to-cradle geproduceerd, zo ook bij de verpakkingen. Om te voorkomen dat er te veel papier en karton wordt verspild, is er een machine ontwikkeld die precies weet welk product verpakt moet worden en de juiste afmeting daarvoor maakt.

Visie van Jaga

De rondleiding eindigde in het Experience Lab. In het lab staan twee identieke testhuizen, zodat elke denkbare oplossing van het binnenklimaat gemeten, getest en ervaren kan worden in een laboratoriumsituatie. CEO en visionair Jan Kriekels sloot de dag af. Aan de hand van de vijf kernwaarden vertelde hij over de visie van Jaga.

Respect nature

Jan Kriekels: “Onze ecologische footprint moet verminderd worden, alles moet cradle to cradle geproduceerd worden met zo min mogelijk materiaal en het mag niet ten kosten gaan van het klimaat. We hebben respect voor onze natuur, maar gaan ook nog een stap verder. Onze Jaga Climate Designers gebruiken de natuur als uitgangspunt, volgens de biomimicry, waarbij de natuur dient als inspiratiebron om de problemen van de mens op te lossen.”

Awake the artist

“Mooi design creëert positiviteit. Mensen worden blij van mooie ontwerpen. Zo proberen we ook de mensen mee te krijgen die misschien nog minder met het milieu bezig zijn, maar wel van mooi design houden. Ook voor de vormgeving is de natuur een belangrijk uitgangspunt”, vertelt Jan.

Dream a future

Bert Kriekels vertelde eerder al dat Jaga producten maakt die klaar zijn voor de toekomst, zoals de Strada Hybrid die kan koelen en verwarmen. Jan vervolgt: “We moeten naar een toekomst met minder energieverbruik en minder materiaalgebruik. Daarom ontwikkelen we innovatieve producten, nieuwe systemen en technologieën om dit voor elkaar te krijgen.”

 Create emotion

Een andere waarde van Jaga is ‘create emotion’. Jan: “Unieke ervaringen en belevingen maken het verschil. We moeten ons samen inzetten voor een duurzame toekomst. Zo organiseren wij bijvoorbeeld ook de Jaga Product Innovation Days om samen na te denken over innovatieve ideeën.”

Building bridges

Samenwerking is een belangrijk speerpunt van Jaga. Alleen kunnen er geen grote veranderingen doorgevoerd worden, dat kan alleen als er wordt samengewerkt. Dit is ook de reden dat Jaga bij veel concepten is aangesloten. Binnen deze initiatieven werken verschillende stakeholders samen om duurzaam wonen toegankelijker te maken. Jaga is als fabrikant koploper hierin.

“Veel bedrijven zijn te veel bezig met de korte termijn en dat is niet genoeg. We moeten ons echt aanpassen om in de toekomst te kunnen overleven. Bij Jaga kijken we naar de lange termijn modellen.” Jan Kriekels

Over Jaga 

Al ruim 50 jaar levert Jaga Climate Designers binnenklimaatconcepten over de hele wereld. Daarbij zet het bedrijf vol in op innovatieve duurzame ontwikkelingen als het gaat om koelen, verwarmen en ventileren van gebouwen en woningen. Jaga-medewerkers zijn echte Climate Designers; zij voelen de urgentie om producten te ontwikkelen die niet alleen het binnenklimaat, maar óók het buitenklimaat ten goede komen.

 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.