Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
IKEA, Amersfoort | system integrator ontzorgt IKEA in complex vraagstuk

IKEA, Amersfoort | system integrator ontzorgt IKEA in complex vraagstuk

De toekomst van gebouwbeheer

Met een oppervlakte van circa 40.000 m², ruime openingstijden gedurende zeven dagen per week en zo’n 25.000 bezoekers op een gemiddelde weekenddag, is het beheer en onderhoud van een IKEA-vestiging bepaald geen sinecure. Het vereist goede partners, optimale samenwerking en een toekomstvisie op gebouwbeheer.

Hollander Techniek is één van de partners die IKEA bijstaat in dit complexe vraagstuk. Sinds ruim een jaar verzorgt het bedrijf voor de vestiging in Amersfoort het correctief en preventief onderhoud aan diverse werktuigbouwkundige installaties. Voor de vestiging in Heerlen komt daar ook de meet- en regeltechniek bij.

Meerjaren onderhoudsplan

Onlangs is in de samenwerking tussen IKEA en Hollander Techniek een volgende stap gezet met de introductie van een meerjaren onderhoudsplan (MJOP), een langetermijnplanning voor het uitvoeren van noodzakelijk onderhoud aan installaties. Ronald van der Sar, contractmanager bij Hollander Techniek, is er actief bij betrokken. “Het voordeel van een MJOP is dat onderhoudswerkzaamheden en kosten worden gespreid. Hierdoor worden onderbrekingen van het primaire proces geminimaliseerd en behoudt IKEA de gewenste kwaliteit en waarde van de installaties. Tussentijdse vervangingen, projectmatige werkzaamheden en storingen worden in deze onderhoudsjaarplannen geïntegreerd. Met een MJOP is het dus mogelijk om voortijdig te budgetteren. Je weet waar je aan toe bent en komt voor veel minder verassingen te staan.”

Volop kansen

Voor de komende jaren liggen er nog meer kansen in de samenwerking. Zo kan nog meer gehaald worden uit de BI-tooling, om relevante managementinformatie voor levensduuranalyse en voorspellend onderhoud eenvoudig boven water te krijgen. Van der Sar: “Als je real-time inzichtelijk hebt waar storingen zich op welke momenten voordoen, kun je gaan anticiperen en onderhoudspartners hierop aanspreken. Je kunt ervoor zorgen dat je processen nog minder verstoord worden en nog kostenefficiënter opereren.”
Een andere interessante ontwikkeling is het plaatsen van slimme sensoren waardoor service van reactief naar proactief gaat en meer storingen op afstand kunnen worden opgelost. Zelfs voordat er zich problemen voordoen en iemand er iets van merkt. Hollander Techniek zet er zijn tanden al in. IKEA ziet de mogelijkheden.

Centraliseren en integreren

IKEA gaat wereldwijd in districten werken en steeds meer centraal inkopen. Het CRM-systeem van IKEA telt alleen al voor Amersfoort zo’n 25 servicepartijen, en dan zijn de kleine partijen voor het onderhoud van koffiemachines en printautomaten nog niet meegerekend. Daar is nog wel een slag te slaan. Partijen die op meerdere vlakken kunnen ontzorgen en als system integrator kunnen optreden, kunnen daar garen bij spinnen. Vanzelfsprekend ziet Hollander Techniek hier kansen. Van der Sar: “Hollander Techniek is eigenlijk een one-stop-shop. Naast diensten op het gebied van installatietechniek en gebouwbeheer zijn we ook sterk op het gebied van winkelautomatisering, beveiliging en IT-dienstverlening. Het zou prachtig zijn als we op verschillende fronten voor IKEA kunnen werken. Je kunt zo één loket creëren, nog veel efficiënter werken en de opdrachtgever nog meer ontzorgen.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.