Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Geluidsabsorberende oplossingen voor wanden en plafonds

Geluidsabsorberende oplossingen voor wanden en plafonds

Nu door de pandemie het belang van goede ventilatie in schoolgebouwen duidelijker is aangetoond dan ooit heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken het Programma van Eisen Frisse Scholen aangepast. Verbijsterd is Pascal van Dort dat hierin uitsluitend de richtlijnen voor luchtkwaliteit, temperatuur en licht zijn aangepast en niet die voor akoestiek.

Pascal van Dort is nu ruim twintig jaar werkzaam bij Rockfon. Hij begon hier in de sales en ontwikkelde zich via de functie van Sales Manager tot Global Acoustics Ambassador. Vanuit deze functie adviseert hij architecten, aannemers en gebouwen-eigenaren over geluid, lawaai en akoestiek – met name in schoolgebouwen – en vertelt hij welke problemen kunnen ontstaan als deze zaken niet goed geregeld zijn. “In een klaslokaal waar het achtergrondgeluid te hoog is, het geluid rondgalmt en de leerkracht slecht verstaanbaar is, lopen zowel de leerprestaties als het welbevinden terug.”

Rockfon levert de akoestische plafond- en wandoplossingen die de akoestiek verbeteren.

Norm voor akoestiek ontbreekt

Nederland kent geen verplichte wettelijke normen voor akoestiek in scholen. Een goed alternatief is het PvE Frisse Scholen. “Hierin is voor klaslokalen een goede classificatie vastgelegd”, vertelt Van Dort, “maar voor gymzalen, leerpleinen en gangen ontbreekt deze, terwijl deze ruimtes steeds vaker worden ingezet voor leerdoeleinden. In dit kader word ik steeds ongelukkiger van de term ‘Frisse Scholen’. Deze wekt de indruk dat het vooral om frisse lucht gaat, terwijl achter het begrip ‘Frisse School’ de ambitie schuilt om een binnenklimaat te creëren dat geluk, gezondheid en welbevinden ondersteunt. Akoestiek is hierbij een essentieel onderdeel. Misschien is de tijd rijp voor de term ‘Super Scholen’ in plaats van ‘Frisse Scholen’.

Een verantwoord achtergrondgeluid verhoogt de leerprestaties.

Ontwikkelingen

Rockfon is al jaren expert in met name akoestische plafonds en volgt daarom de ontwikkelingen op de voet. “In verband met hygiëne worden in schoolgebouwen steeds meer harde materialen toegepast. Deze bevorderen de galm en nagalmtijd en het is bekend hoe hoog deze mogen zijn. Een andere parameter is achtergrondgeluid. Om het leerproces te bevorderen, mag deze volgens de World Health Organisation maximaal 35 dB zijn. Als ik in mijn stille thuiskantoor het achtergrondgeluid meet, is deze 33 dB. Dat betekent dat het in een klaslokaal volkomen stil moet zijn. Uit onderzoek blijkt echter dat niveaus van 65-70 dB heel normaal zijn.” 

Gangen worden vaker ingezet voor leerdoeleinden.

Direct advies

Leerkrachten, facilitaire medewerkers en schoolhoofden kunnen bij akoestische problemen rechtstreeks informatie inwinnen bij Rockfon. In veel gevallen kan een goed advies direct online of telefonisch worden gegeven. In andere gevallen beoordeelt Rockfon de akoestische situatie ter plekke. “We produceren en leveren de akoestische plafond- en wandoplossingen die deze problemen onmiddellijk verhelpen. Bij een goede ruimte-akoestiek verhoogt de verstaanbaarheid, gaan de prestaties van de leerlingen omhoog, neemt het welbevinden toe en verbetert het gedrag.”     

Bronnen:
– Klatte M et al, Effects of noise and reverberation on speech perception and listening comprehension of children and adults in a classroom-like setting, 2010.
– Shield B, Dockrell J, The effects of environmental and classroom noise on the academic attainments of primary school children, 2008.
– Sala E, Rantala L, Acoustics and activity noise in school classrooms in Finland, 2016.
– Mealings K, Children struggle to hear and teachers struggle to teach in new open-plan learning environments, 2017.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.