Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Flexibele railkokersystemen bij AG Logistics

Flexibele railkokersystemen bij AG Logistics

AG Logistics Services is een logistiek dienstverlener met meerdere vestigingen in Nederland. Zij houdt zich bezig met de afhandeling van goederen, transport en Value Added Logistics, ofwel diensten die waarde toevoegen aan het logistieke proces. Binnen het nieuwe distributiecentrum van AG Logistics Services in Ede wordt gebruik gemaakt van de railkokersystemen van Legrand Nederland.

Legrand levert producten voor de elektronische en digitale infrastructuur binnen gebouwen. Het gaat om utiliteitsbouw, woningbouw, industrie, machine- en paneelbouw. Het bedrijf levert de producten aan groothandels en installeert ze wanneer dat gevraagd wordt. Voor de nieuwbouw van AG Logistics Services kreeg Legrand de opdracht voor het leveren en monteren van 190 meter MS100A railkokersysteem. Deze wordt gebruikt als voeding voor de verlichtingslijnen. Projectleider Peter Snijders vertelt: “Het systeem bestaat uit drie lijnen over de gehele lengte van de hal en hangt op een hoogte van tien meter. Het railkokersysteem bestaat uit een metalen omhulsel met aluminium stroomgeleiders erin. In de openingen kun je een aftakkast steken van waaruit je stroom distribueert naar de aansluitpunten. Daar kunnen de verlichtingsarmaturen aangesloten worden.”

De railkokersystemen dienen als voeding voor de verlichtingslijnen en het acculaadstation.

Maatwerk en flexibiliteit

Nadat het railkokersysteem klaar was, kreeg Legrand de vraag of ze ook een acculaadstation kon voorzien van een railkokersysteem MR250A. Daarmee worden de heftrucks opgeladen op de momenten dat ze geen dienst doen. Hier kwam een grote hoeveelheid maatwerk en flexibiliteit bij kijken, vertelt Snijders. “Ons systeem werd op maat gemaakt voor het stalen frame waarin de heftrucks komen. Leertouwer gaf ons de tekeningen en maatvoeringen en onze project engineer Roberto Ferranini werkte dit verder uit in een 3D-model. Daarin hebben we aangegeven welke afstand we wilden hebben tussen de paaltjes. Toen alles op elkaar was afgestemd, werd het frame door een metaalbewerker op maat gemaakt.”

Aangepaste maatvoeringen

Helaas ging het in eerste instantie niet helemaal goed. Toen het frame klaar was, bleken de maatvoeringen niet te kloppen. Snijders: “Ondanks de gewijzigde maatvoeringen in het stalen frame is het ons toch gelukt om het project te realiseren binnen de afgesproken tijd en met het materiaal dat ervoor geleverd was. Ook in de planning werd geschoven, omdat ons werd gevraagd om eerder te leveren.” In eerste instantie leek het erop dat die eerdere levering niet ging lukken, maar uiteindelijk regelde Legrand sneltransport vanuit Italië en konden de aftakkasten op tijd geleverd worden. Het lukte om alles op tijd ter plaatse en geïnstalleerd te krijgen. “Wij proberen bij ieder project om met veranderingen mee te gaan. We kijken dan wat er moet gebeuren en wat de mogelijkheden zijn”, aldus Snijders.

Hoewel de maten van het frame niet helemaal bleken te kloppen, kon Legrand het project toch afronden binnen de gestelde termijn en met de bestelde materialen.

Vaste montagepartners

Voor de montage werkte Legrand samen met montagebedrijf en vaste partner Vast B.V.. Snijders: “We hebben een aantal bedrijven die de montage voor ons uitvoeren. Zij kennen onze systemen, weten hoe we werken en dat biedt duidelijkheid. Vast B.V. heeft zich ook zeer flexibel opgesteld, met name omdat de frames afwijkend waren. Het montagebedrijf heeft goed meegekeken hoe we dat konden oplossen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.