Flamconnect Remote Service is nu al beschikbaar voor de Flamcomat en M-KU expansiesystemen, warmteafleversets en Flexcon PA AutoFill drukbehoudsystemen.

01:31
25-09-2019

Flamco maakt service en onderhoud efficiënter via slimme portal

Digitaal dashboard voor installateurs en gebouwbeheerders: Flamconnect Remote Service

Flamco start een digitale portal voor verwarmings- en koelinstallaties: Flamconnect. Via dit dashboard krijgen installateurs en gebouwbeheerders realtime én interactief toegang tot Flamco apparaten. Deze connectiviteit maakt nieuwe digitale diensten mogelijk, zoals Remote Service: Door op afstand te monitoren, kan men zowel systemen als onderhoud optimaliseren en kosten reduceren.

Installaties moeten optimaal werken. Flamco ondersteunt installateurs en gebouwbeheerders al met hoogstaande producten en technische support. Maar volgens haar ligt de toekomst van verwarming en koeling ook in de connectie van hardware met digitale diensten. Daarom integreert de aanbieder van totaaloplossingen nu uitgebreide communicatiefuncties op basis van slimme technologie. Met Flamconnect speelt Flamco in op de mogelijkheden van IoT, Smart Devices en Connectivity.

Met Flamconnect speelt Flamco in op de mogelijkheden van IoT, Smart Devices en Connectivity.

 

Realtime en interactief

Remote Service biedt installateurs en gebouwbeheerders meer inzicht in en controle over de conditie van apparaten en systemen. Via de portal kunnen zij talloze parameters, zoals druk en temperatuur, van de aangesloten producten realtime en interactief uitlezen, analyseren én instellen. Hierdoor is het mogelijk om pro-actief op (storings)meldingen te reageren en die op afstand te verhelpen, nodeloze onderhoudsbezoeken te beperken en zelfs storingen te voorkomen. Flamco verwacht binnen enkele jaren al haar aansluitbare producten via de portal te verbinden. Remote Service is nu al beschikbaar voor de Flamcomat en M-KU expansiesystemen, warmteafleversets en Flexcon PA AutoFill drukbehoudsystemen.

Installatie- en gebruiksgemak

Wie een Flamco product koopt, ontvangt bij levering informatie om zich te registreren voor Remote Service. Na registratie en het afsluiten van een jaarabonnement ontvangt men een gateway, die makkelijk is aan te sluiten (plug & play). Via een login krijgt men direct toegang tot het heldere en overzichtelijke dashboard. Een tablet of desktop met internetverbinding volstaat.

Een tablet of desktop met internetverbinding volstaat om toegang te krijgen tot het heldere en overzichtelijke dashboard.

 

Flamco heeft extra aandacht besteed aan het gebruiksgemak. Remote Service verstrekt tekstuele meldingen (‘druk is te hoog’, ‘temperatuur is te laag’, enz.) in plaats van louter getalsdata, zoals andere leveranciers doen. Ook wordt informatie gefilterd op relevantie voor de gebruiker. Dankzij deze intelligentie kan de gebruiker snel en adequaat reageren.

Koppeling via een API-verbinding met andere cloud-systemen voor gebouwbeheer is ook mogelijk.

Voordelen

Remote Service heeft grote voordelen. Gebruikers kunnen storingen zónder locatiebezoek nauwkeurig traceren en op basis daarvan het systeem op afstand (laten) optimaliseren. De parameters bieden concrete aanknopingspunten voor preventief onderhoud, waarmee de onderhoudskosten gereduceerd worden. Ook levert het platform voldoende data voor energiebesparingsanalyses. Voor gebouwbeheerders is Remote Service waardevol vanwege het inzicht in energiebesparing en de mogelijkheid om via dashboards storingsreductie weer te geven.

Beeld: Foto Flamco

Installatie en Bouw Nederland partners