Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Een woud van verkeersborden

Een woud van verkeersborden

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een automobilist slechts 10 tot 20% van de verkeersborden opmerkt. Een teveel aan verkeersborden zorgt voor een afnemende verkeersveiligheid. Belangrijke verkeersborden worden niet meer onderscheiden van de minder belangrijke.

Vormgeving van borden

Wat zijn nu eigenlijk de meest belangrijke verkeersborden? Een verkeersbord geeft door de vorm en de kleur de boodschap aan. Zo zijn verkeersborden onderverdeeld in hoofdvormen:

  • Driehoek – wit met rode rand – waarschuwing
  • Rond – wit met rode rand – verbod
  • Rond – blauw met wit – gebod
  • Rechthoek – blauw met wit – éénrichting
  • Rechthoek – blauw met wit – aanduiding
  • Afwijkende vorm; voornamelijk voorrang

 

Naast de vorm is een onderscheid te maken in waar verkeersborden betrekking op hebben:

  • verkeersborden die betrekking hebben op snelheid;
  • verkeersborden die betrekking hebben op voorrang;
  • verkeersborden die betrekking hebben op een geslotenverklaring;
  • verkeersborden die betrekking hebben op de rijrichting;
  • verkeersborden die betrekking hebben op parkeren en stilstaan;
  • verkeersborden die betrekking hebben op overige geboden en verboden;
  • verkeersborden die betrekking hebben op verkeersregels;
  • verkeersborden die waarschuwen voor gevaar.

 

Drie miljoen verkeersborden

Nederland telt ruim 3 miljoen verkeersborden. Hiervan is 20 procent overbodig. Nederland zou wel 600.000 verkeersborden kunnen missen. Een teveel aan borden langs de weg zou het juist gevaarlijker maken in het verkeer. Dat zeggen Veilig Verkeer Nederland (VVN), het kenniscentrum verkeer en vervoer van de overheid (CROW) en de HR Groep, die alle verkeersborden in ons land in kaart heeft gebracht.

Kennis van de verkeersborden

Uit een opfriscursus van Veilig Verkeer Nederland (VVN) blijkt dat het slecht gesteld is met de kennis van voorrangsregels en verkeersborden. Maar liefst 40 procent van de vragen werden fout beantwoord. Het blijken vooral de nieuwe verkeersregels die moeilijk te onthouden zijn. Binnen vijftien jaar is namelijk veertig procent van alle verkeersregels veranderd. Hetzelfde geldt voor de mensen die vorig kwartaal theorie-examen deden bij het CBR. Slechts 38 procent slaagde voor het examen.

Mogelijk zijn verkeersborden in de toekomst overbodig. Zijn bijvoorbeeld snelheidsborden nog nodig als een display in de auto aangeeft dat je niet harder mag? Totdat nieuwe signaleringstechnieken op de openbare weg ingevoerd zijn, zullen verkeersborden noodzakelijk blijven.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.