Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Een succesverhaal, gebaseerd op een eenvoudig en ingenieus idee
Cogelec groeide uit tot Frans marktleider met een disruptief model: een kabelvrij systeem, dat toen nog niet bestond. De traditionele merken boden bekabelde systemen aan met binnenstations in alle gebouwen.

Een succesverhaal, gebaseerd op een eenvoudig en ingenieus idee

Cogelec, een Frans bedrijf dat al 10 jaar in de Benelux actief is onder de merknaam Intratone, bouwt gestaag verder aan een succesverhaal als pionier op het gebied van SIM-gebaseerde toegangscontrole in residentiële gebouwen. Het succesvolle project wordt gevoed door regelmatige innovaties en is gericht op het vinden van oplossingen die het leven van gebruikers gemakkelijker maken. Intratone realiseert dit door te luisteren naar hun behoeften en hun evaluatie van de producten.

Cogelec werd in 2000 opgericht door vijf ingenieurs, die zich verenigden rond een eenvoudig idee: een SIM-kaart, verbonden met de telefoons van de bewoners, installeren in de deurintercoms van residentiële gebouwen. Dat maakte het mogelijk om de installatiekosten te verminderen en het beheer van de toegangscontrole tot deze gebouwen te vereenvoudigen. Cogelec creëerde vervolgens verschillende merken, waaronder Intratone voor de residentiële sector in 2006.

Clément Robert: “Onze systemen zijn zeer eenvoudig te installeren, maar we kunnen installateurs indien gewenst technische ondersteuning per telefoon bieden, zowel in het Nederlands als in het Frans.”

Europa veroveren

“In een tiental jaren tijd is Cogelec uitgegroeid tot de marktleider in Frankrijk, met een disruptief model: een kabelvrij systeem, dat toen nog niet bestond”, verklaart Clément Robert, Intratone Country Manager voor de Benelux. “De traditionele merken boden bekabelde systemen aan met binnenstations in alle gebouwen.”

Als vervolg op dit succes besloot Roger Leclerc, de eigenaar van Cogelec, te investeren in de export en het model ook in andere landen te introduceren. Het doel: de Europese leider in dit domein worden. Het bedrijf ging daarom in 2018 naar de beurs, haalde 40 miljoen euro op en opende drie dochterondernemingen in Düsseldorf, Londen en Amsterdam (voor de Benelux-landen). In deze dochterondernemingen werken 100 mensen (op een totaal van ongeveer 350), waarvan 15 voor de Benelux.

‘Het ‘draadloze’ aspect maakt ons aanbod aantrekkelijk’

Robert: “Ons bedrijfsmodel is gebouwd op abonnementen en de vaste hernieuwing ervan. Wij verkopen apparatuur via groothandels en installateurs en combineren dit met een abonnementssysteem voor de bewoners. Zij betalen tussen de 1 en 2 euro per maand. Het ‘draadloze’ aspect maakt ons aanbod aantrekkelijk voor automatiseringsinstallateurs, elektriciens, slotenmakers, maar ook voor gebouwbeheerders en sociale verhuurders. Voor hen is dit systeem veel eenvoudiger en goedkoper, vooral bij renovatieprojecten waar het niet altijd gemakkelijk is om de bedrading in de muren van gebouwen te vervangen. Onze systemen zijn zeer eenvoudig te installeren, maar we kunnen installateurs indien gewenst technische ondersteuning per telefoon bieden, zowel in het Nederlands als in het Frans.”

Cogelec werd in 2000 opgericht door vijf ingenieurs, die zich verenigden rond een eenvoudig idee: een SIM-kaart, verbonden met de telefoons van de bewoners, installeren in de deurintercoms van residentiële gebouwen.

Luisteren naar de behoeften en kritiek van klanten

Beheer van toegangscontrole, beheer van badges met realtime (de)activering, onmiddellijke (digitale) wijziging van de naam van de bewoners in geval van verhuizing, … de mogelijkheden van het systeem zijn legio. “We peilen de behoeften van onze klanten en kijken hoe we daaraan kunnen voldoen”, vervolgt Robert. Die behoeften verschillen soms van land tot land: “In Nederland waren de gebouwbeheerders niet geïnteresseerd in ons naamschuifsysteem met pijlen, dat meestal in Frankrijk en België wordt gebruikt. Daarom hebben wij ons product aangepast om ook hier een passend systeem aan te bieden: grote roestvrijstalen platen die verschillende kleuren kunnen aannemen, met tot 200 geïntegreerde knoppen.”

Elke zes maanden een nieuw product

Robert gaat verder: “We koppelen ook terug naar de klanten om te beoordelen of de installatie aan hun behoeften voldoet en of ze tevreden zijn met het systeem. Wij willen de installateurs niet omzeilen, maar het laat ons toe om ons aanbod aan te passen. Wij maken er ook geen punt van om elke zes maanden een nieuw product te ontwikkelen. Deze creativiteit komt tot uiting in de ongeveer veertig patenten die Intratone de afgelopen jaren heeft aangevraagd.”

De toekomst oogt rooskleurig voor het bedrijf, besluit hij: “Vandaag de dag ontvangen meer dan 1,2 miljoen gebruikers in Europa – waaronder de bewoners van 3.000 gebouwen in België – een oproep op hun telefoon om de toegangsdeur van hun gebouw te openen. En vanwege de vele huidige en toekomstige openbare aanbestedingen zullen deze cijfers in de Benelux waarschijnlijk nog verder stijgen.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.