Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Een goed begin is het halve werk
Door de installatie zorgvuldig te spoelen en filteren, kan bijvoorbeeld bouwvuil en slib doeltreffend worden verwijderd.

Een goed begin is het halve werk

NIEUW: innovatieve vul- en filterkar voor de waterbehandeling van cv-installaties

Energiezuinigheid en duurzaamheid staan hoog op de agenda van vrijwel elke organisatie en stellen specifieke eisen aan onze gebouwen en installaties. De waterkwaliteit en waterbehandeling van onze cv-installaties maakt hier essentieel onderdeel van uit, meent Mario van Gorsel, directeur van KOREX Benelux. “Alleen wanneer het installatiewater vanaf de ingebruikname op de juiste manier wordt behandeld, kunnen rendement, comfort én levensduur naar het allerhoogste niveau worden gebracht. Onze nieuwe vul- en filterkar is speciaal voor dit doel ontwikkeld en kan inmiddels op grote belangstelling rekenen.”

KOREX Benelux ontwikkelde een unieke vul- en filterkar inclusief deelstroomfilter, sterke magneet, frequentiegestuurde pomp, beveiligde 400V schakelkast, twee manometers en een aftap- en ontluchtingsventiel.

Als het gaat om de vervuiling van cv-water, onderscheidt Van Gorsel verschillende oorzaken. Allereerst noemt hij de kalkdeeltjes (calciumcarbonaten) in het kraanwater, die tijdens het vullen in de installatie terechtkomen. “Kraanwater heeft in de regel een pH-waarde van 7,0 tot 7,5 en een Duitse graden hardheid (˚dH) van 8 tot 13. Op plekken met hard water, zoals in Overijssel, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg echter kan deze hardheid oplopen tot wel 13˚dH! Omdat kalk veel CO2 bevat, wordt de pH-waarde van het verwarmingswater contant geneutraliseerd. Hierdoor neemt de corrosiedruk toe, met aanzienlijke rendement- en comfortverliezen tot gevolg.”

Risico op staal- en aluminiumcorrosie

Waar de kalkdeeltjes zich met name afzetten op het verwarmingselement, de leidingen en de kleppen van de cv-installatie, speelt lucht (zuurstof) een belangrijke rol bij de corrosie van de metalen onderdelen. “Tot enkele jaren geleden bestonden verwarmingsinstallaties voor circa 90% uit staal. In die tijd ging de zuurstof dus een reactie aan met bijna het complete installatieoppervlak”, aldus Van Gorsel. “De zuurstof verbrandde als het ware door het staal, waardoor automatisch de corrosiedruk werd verlaagd. Nu steeds meer installaties in kunststof of andere materialen worden uitgevoerd echter, en de hoeveelheid staal is teruggebracht tot slechts 10 tot 30%, neemt de corrosiedruk op de resterende stalen onderdelen toe. Wanneer passende maatregelen ontbreken, veranderen bijvoorbeeld aansluitleidingen al snel in opofferingsanodes. Het staal oxideert in dit geval continu, met alle gevolgen van dien.”

Om staalcorrosie te voorkomen, adviseert Van Gorsel om de pH-waarde in gesloten installaties boven de 9-10 te houden. Ténzij de warmtewisselaar in de cv-ketel of warmtepomp van aluminium is gemaakt. “In dit geval mag de pH-waarde niet boven de 8,7 uitkomen, omdat dan juist aluminiumcorrosie op de loer ligt”, vertelt hij. “Een bijzonder spanningsveld, die vraagt om een zorgvuldige advisering en waterbehandeling.”

Start met spoelen!

Aan de basis van deze waterbehandeling ligt een zorgvuldig spoel- en filteringproces. “Spoel de installatie zo goed mogelijk uit en gebruik de juiste filters. Bijvoorbeeld om alle bouwvuil en slib die tijdens de bouw in de verbindings- en stijgleidingen terecht komt, zo snel mogelijk uit de installatie te elimineren”, benadrukt Van Gorsel. “Van stof tot zand, laskorrels, lasflux, vetten en microvezels, die de werking en levensduur van de installatie flink kunnen belemmeren. Door de installatie zorgvuldig te spoelen en filteren, kan dit vuil doeltreffend worden verwijderd. Door de installatie bovendien zoveel mogelijk af te vullen met zacht (onthard) water van 3˚dH, kan de pH-waarde zo snel mogelijk naar het juiste niveau worden gebracht.”

Innovatieve vul- en filterkar

KOREX Benelux ontwikkelde hiervoor een unieke vul- en filterkar, inclusief deelstroomfilter, sterke magneet, frequentiegestuurde pomp, beveiligde 400V schakelkast, twee manometers en een aftap- en ontluchtingsventiel. Optioneel zijn een programmeerbare drukverschilmeter en doseerpomp leverbaar. Alles is gemonteerd op een RVS skid op wieltjes, waardoor de kar heel eenvoudig naar de juiste plek in het gebouw gereden kan worden. Ook past de skid perfect in een standaard servicebus. “De vul- en filterkar is uitgevoerd met gecertificeerde Snap-Lock slangen en koppelingen, die chemisch bestendig zijn. Ook zijn extra aansluitingen voor een onthardingsunit aanwezig”, aldus Van Gorsel. “Gebruikers hebben keuze uit twee filterbehuizingen (tot 4.500 cm2). Bovendien kan in verschillende filtratiegraden (tussen de 200 en 1 μm) gefilterd worden.” Het filter heeft standaard een RVS behuizing. “Hierdoor kan deze niet magnetiseren, bijvoorbeeld wanneer zware magneten worden toegepast om ook de kleinste metaal-/magnetietdeeltjes af te vangen.” Uniek is de heavy duty interne korf, die naar wens gevuld kan worden met onthardingshars. “Een toerenregeling staat garant voor een goede spoeling en snelle bijvulling.”

Conform de VDI 2035

Dankzij de nieuwe vul- en filterkar van KOREX Benelux kunnen installateurs de waterbehandeling exact volgens de Duitse VDI 2035 norm uitvoeren. Deze norm stelt onder meer dat de waterkwaliteit in gesloten circuits kleur- en geurloos moet zijn, zonder bezinksel en met een geleidingswaarde ≤ 1.500 μS (afhankelijk van de grootte van de installatie).  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.