Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
DRIE BELANGRIJKE TRENDS IN DE BADKAMER- EN KEUKENBRANCHE
            

Kranen en accessoires worden een steeds belangrijker onderdeel van het grote geheel. Ze dragen echt bij aan de totale sfeerbeleving van de ruimte.

DRIE BELANGRIJKE TRENDS IN DE BADKAMER- EN KEUKENBRANCHE 


Marktleider in de sanitairbranche GROHE heeft er een succesvol eerste kwartaal op zitten. Het bedrijf lanceerde het internationale digitale platform GROHE X en kondigde mooie ontwikkelingen aan op het gebied van duurzaamheid. Tijd om in gesprek te gaan met Paul Rebergen, Leader Sales bij GROHE. Wat zijn volgens hem de belangrijkste drie ontwikkelingen?

1: Nieuwe manieren van werken en doen

Ook voor GROHE geldt dat als we het hebben over de toekomst, we het woord pandemie niet achterwege kunnen laten. Voor de organisatie heeft dit veel impact gehad. Rebergen: “De pandemie heeft ons, net als veel andere bedrijven, gedwongen om op een andere manier te werken. Mede dankzij het feit dat fysiek samenkomen het laatste jaar vrijwel onmogelijk was, hebben we versneld het digitale platform GROHE X live kunnen zetten. Een regelrecht succes: de openingsdag trok ruim twaalfduizend bezoekers, waaronder veel installateurs. Voor hen is er veel content beschikbaar die nuttig is voor de dagelijkse werkzaamheden, zoals installatievideo’s. Daarnaast is door de pandemie ook op productniveau een nieuwe focus ontstaan. Zo zijn onze sensorkranen een nóg belangrijkere productgroep geworden, waarop we de komende tijd nog volop doorontwikkelen. Een touchless kraan is een mooi middel in de strijd tegen de verspreiding van ziektekiemen. Niet alleen in professionele omgevingen, maar ook thuis.”

Paul Rebergen, Leader Sales bij GROHE.


2: Duurzaamheid heeft prioriteit

Een andere belangrijke ontwikkeling die hoog op de agenda staat, is duurzaamheid. Zo kondigde GROHE op het digitale platform aan dat vier kranen nu Cradle to Cradle Certified® zijn op Gold Level. Dit houdt in dat ieder onderdeel van de kraan aan het eind van de levensduur volledig herbruikbaar is. Dit is echter lang niet het enige. Naast een CO2-neutrale productie, houdt GROHE zich al lange tijd bezig met plasticreductie. Dit heeft geresulteerd in het feit dat in februari van dit jaar al 27 miljoen plastic verpakkingen zijn bespaard. De ambities zijn daarnaast torenhoog. Nog voor het eind van dit jaar wil GROHE volledig plasticvrije verpakkingen hebben. Rebergen: “Het behalen van Cradle to Cradle-certificeringen op Gold-niveau is een enorme stap binnen onze duurzaamheidsdoelstellingen. Ik ben erg trots dat we als één van de eerste merken in de sanitairbranche ons wederom inzetten voor een duurzame transformatie. We zetten daarbij een nieuwe maatstaf. Het is onze plicht om duurzaamheid voorop te zetten in alles wat we doen. We willen een voorbeeld zijn, ook voor de installatiesector. Om maar een voorbeeld te noemen: de bouwsector is goed voor meer dan vijftig procent van de wereldwijde materiaalconsumptie. Daarom is de overgang van een lineair model naar een circulaire economie essentieel om de exploitatie van natuurlijke hulpbronnen te stoppen.”


3: Een steeds belangrijkere rol voor badkamer- en keukenaccessoires

Tot slot benoemt Rebergen nog een ontwikkeling omtrent de esthetiek van badk amers en keukens. Ook deze ontwikkeling is weer terug te redeneren aan de pa ndemie. “We zien dat consumenten dit jaar veel bezig zijn met het opknappen van hun huis. Badkamers en keukens staan hoog op het prioriteitenlijstje om aangepakt te worden. Dat zullen installateurs ook wel merken als ze naar hun agenda’s kijken. We zien daarbij dat kranen en accessoires een steeds belangrijker onderdeel worden van het grote geheel. Ze dragen echt bij aan de totale sfeerbeleving van de ruimte. We spelen daar als GROHE op in door de laatste trends op dit vlak nauw te volgen en deze door te voeren over de gehele linie. Denk daarbij naast de kranen ook aan bijvoorbeeld keramiek, inbouwreservoirs en accessoires. Deze zijn in verschillende designs en kleuren verkrijgbaar, waardoor de complete badkamer ingericht kan worden. Daarbij vind ik het wel belangrijk om te vermelden dat we onze torenhoge kwaliteits-eisen nooit verloochenen. Kranen met een specifieke kleur zijn op dit moment mateloos populair. De PVD-coating die wij hiervoor gebruiken, heeft absoluut dezelfde kwaliteit als de standaard kraan in chroom, zoals velen hem kennen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.