Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
De klant is koning, en zit aan tafel

De klant is koning, en zit aan tafel

De wereld van klimaattechniek is non-stop in beweging. Nieuwe technieken, telkens weer strenger wordende milieueisen en regelgeving, een pandemie, …: het zijn slechts voorbeelden van een dynamische omgeving waarin bouwbedrijven, installateurs en leveranciers van klimaatsystemen moeten opereren. Ned Air lijkt dat alles niet erg te deren. Deze onderneming uit Kampen is ingesteld op dynamiek. Als fabrikant van luchtbehandelings-
systemen, warmteterugwinunits en dakventilatoren heeft zij continu een vinger aan de pols bij klanten, of dat nu installateurs, adviseurs of eindgebruikers zijn. “We laten ze meedenken met onze productontwikkeling. Want ook wij leren veel van co-creatie.”

De EduComfort 1000, een voorbeeld van co-creatie.

“Een van onze kernwaarden is ondernemen”, vertelt Wouter Wijma, algemeen directeur van Ned Air. “Dit zit als het ware in de genen van al onze mensen, van productiemedewerkers tot verkopers en directie. Dat betekent dat we snel schakelen, snel ontwikkelen en als dat nodig is ook na drie maanden durven zeggen: dit is niet goed genoeg, we beginnen opnieuw. Dat is geen fijne beslissing om te maken, maar het eindproduct is uiteindelijk beter. We doen dat samen met onze klanten, die als we als co-creator en klankbord graag mee laten denken over hoe een product beter kan.”

Koeling

Een voorbeeld van co-creatie is de EduComfort 1000, die binnenkort op de markt komt. Wijma: “We hebben de EduComfort 950 al enige jaren in ons assortiment, een CO2-gestuurde ventilatie-unit met warmteterugwinning voor klaslokalen. We merken echter dat de eindgebruiker steeds vaker ook koeling wil. En met de Temperatuur Overschrijding juli (TOjuli) uit de BENG-norm die sinds 1 januari bij nieuwbouw van kracht is, kun je bijna niet zonder. Daarom heeft de EduComfort 1000 de optie om geïntegreerde koeling toe te passen. De klant hoeft hierdoor geen aparte splitunit of andere koelinstallatie aan te schaffen. We hebben nu klanten, installateurs en/of adviseurs die hun project on hold hebben gezet tot de 1000 geleverd kan worden. Dan weet je dat het belangrijk is.”

Drie rijen hoog-inducerende JET-nozzels zorgen voor een tochtvrije inblaas die bijna negen meter kan reiken.

Aansluitmogelijkheden

Momenteel loopt er een pilot in een school met twee EduComfort 1000-units. “Om de laatste tests uit te voeren en aanpassingen te kunnen doen”, vervolgt Wijma. “Het wordt straks een machine die echt het resultaat is van samen maken. Met de installateurs hebben we uitgezocht hoe je de unit snel en gemakkelijk kunt plaatsen. Hij is daartoe op veel details verbeterd, bijvoorbeeld door hem te voorzien van boven- en achteraansluitingen, terwijl een afvoer- of toevoerkanaal aan de zijkant ook mogelijk is. Verder leveren wij de unit indien gewenst in volledig gespiegelde uitvoering. Daarmee kun je bij twee lokalen naast elkaar twee units installeren zonder dat er ongewenste luchtmenging plaatsvindt. Volgens mij zijn we hier redelijk uniek in.”

Nozzels

Ook voor, en samen met de eindgebruiker is er winst geboekt. Wijma: “De units zijn nog stiller. We gaan al naar de 31 à 32 dB(A). Ook hebben we de optie tot koeling en/of verwarmen en de drie rijen hoog-inducerende JET-nozzels zorgen voor een tochtvrije inblaas die bijna negen meter kan reiken. Met de EduComfort 1000 voldoen we ruimschoots aan Frisse Scholen Klasse B en daar zijn wij ook helemaal op gericht. Voor scholen die voor 2012 gebouwd zijn, zie je nog wel subsidies voorbij komen waarin Klasse C is toegestaan, daarvoor ontwikkelen we nu een unit die 675 m³/h kan ventileren en die in juni op de markt komt. Het is namelijk zonde om daarvoor een machine te installeren van 1.000 m³/h en die op laag toeren te laten draaien. We blijven meedenken
met de klant.”

Klantondersteuning

Ned Air is een organisatie die klanten laat meedenken en zo in hun hoofden kan kruipen. “Wij willen dienstverlenend zijn en daarin kan co-creatie veel inzicht geven”, benadrukt Wijma. “Zo zitten wij met een schoolstichting aan tafel, die echt niet naar de laagste prijs zoekt. Zij wil daarentegen juist een oplossing voor specifieke problemen, zoals tochtklachten. Met bestaande technieken kun je dat meestal prima oplossen, innovatie hoeft niet altijd iets nieuws te zijn. Onze aanpak zie je ook terug in de organisatie. Verkoopgesprekken aan de keukentafel zijn voorbij. Dat betekent integrale klantondersteuning waarin de verkoopbinnendienst, werkvoorbereiding en aftersales gezamenlijk met de klant aan de slag gaan voor het beste eindresultaat. Wij leggen de lat hoog.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.