Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
‘COVID-19 heeft de vraag naar  contactloze technologieën laten stijgen’
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

‘COVID-19 heeft de vraag naar contactloze technologieën laten stijgen’

In de afgelopen drie decennia is 2N Telekomunikace gegroeid van een kleine start-up tot een mondiale leider op het gebied van IP-gebaseerde toegangscontrolesystemen. CEO Michal Kratochvil vertelt over het huidige productportfolio, de ontwikkelingen en uitdagingen in de markt én de noodzaak om blijvend te innoveren.

Kunt u aangeven wat 2N doet en hoe het productportfolio eruitziet?

“Wij zijn wereldwijd marktleider op het gebied van IP-gebaseerde toegangscontrolesystemen. We zijn op het vlak van innovatie altijd één van de koplopers in de sector geweest. In 2008 hebben we de eerste IP-intercom ter wereld ontwikkeld en 10 jaar later de eerste LTE-intercom. Momenteel bestrijken we het gehele scala aan oplossingen op het gebied van beveiliging, toegangscontrolesystemen en interne communicatie in gebouwen met het accent op contactloze technologie. Onze producten zijn geschikt voor Bluetooth, smartphone en tablet en het My2N cloud-gebaseerde platform maakt het mogelijk om het beheer en de configuratie van alle apparaten van 2N op afstand, veilig en realtime uit te voeren. We zijn in 1991 in Tsjechië opgericht. Onze mondiale hoofdzetel is in Praag gevestigd en we hebben nu teams in 8 verschillende landen – Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Frankrijk, Verenigde Arabische Emiraten en Australië – en een uitgebreid distributienetwerk dat de rest van de wereld dekt. In 2016 zijn we onderdeel geworden van de mondiale Axis Group, de nummer één in de netwerkvideomarkt.”

Bespeurt u in het kader van COVID-19 meer interesse voor uw toegangscontrolesystemen?

“COVID-19 heeft tot nieuwe uitdagingen geleid in de commerciële en residentiële vastgoedsector. Als gevolg daarvan zien we een stijgende vraag naar onze technologie. Voorheen waren onze klanten vooral gericht op het verschaffen van gemak, flexibiliteit en veiligheid, maar de tijden zijn veranderd. Deze factoren blijven onverminderd van belang, maar architecten, ontwikkelaars en vastgoedbeheerders zijn tevens op zoek naar manieren om bewoners te helpen met het fysiek bewaren van afstand en hygiënisch handelen. Nu er zoveel nadruk ligt op hygiëne zijn de voordelen van contactloze toegangscontrole, bediening op afstand van de bezoekerstoegang en video-intercom op sociale afstand eens te meer duidelijk.”

Wat is uw mening over toegangscontroletechnologie in het tijdperk na COVID-19? Wat wordt de trend?

Er komt nu steeds meer erkenning voor het belang van technologie om de toegang tot gebouwen of verdiepingen voor collega’s, bezoekers en leveranciers te beheren. COVID-19 heeft de kwetsbaarheid van de moderne kantoorwerkplek laten zien. Dat heeft op korte en lange termijn gevolgen voor zowel management, leveranciers van diensten als medewerkers. Naarmate meer en meer mensen na de recente lockdown weer naar kantoor terugkeren, zijn er meer ingrijpende maatregelen nodig zoals contactloze toegangscontrolesystemen. De keycard of het pinapparaat die velen van ons voor de pandemie gebruikten om het kantoor te betreden, zullen niet meer terugkeren in de werkomgeving van na de coronacrisis. Het virus kan op zulke oppervlakken meerdere uren actief blijven en andere personen besmetten. Met op mobiel gebaseerde toegangssystemen hoef je geen oppervlakken te delen met anderen en kun je voorzien in een veilige en beveiligde toegang tot kantoor. We worden erkend als marktleider op het gebied van mobiele toegangstechnieken via Bluetooth, wat in onze optiek de meest betrouwbare technologie is; betrouwbaarder dan gezichtsherkenning.”

Waarom geeft u de voorkeur aan toegangssystemen die op de mobiele telefoon zijn gebaseerd?

“Onze telefoon is een belangrijk instrument geworden dat ons in ons dagelijks leven enorm helpt. We vertrouwen er op ieder moment op: om onze intelligente woningen te besturen, voor internetbankieren, om betalingen te verrichten. Nu kunnen mobiele telefoons ons ook bevrijden van dure en onhandige kaarten en sleutelhangers door ze te gebruiken als onze veilige toegangs-techniek. We zien nu al een enorme stijging in het gebruik van mobiele telefoons bij het thuisbezorgen van boodschappen en andere artikelen. Het gebruik van innovatieve technologieën geeft mensen het gevoel dat ze op een veilige en gemakkelijke manier leveringen aan huis kunnen blijven ontvangen, zelfs als ze niet aanwezig zijn. Met een video-app op de telefoon kan de gebruiker toegang verlenen tot beveiligde gebieden, zodat leveringen op specifieke locaties afgegeven kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een afgifteruimte in een appartementengebouw of een beveiligde ruimte in iemands huis. Belangrijk is dat deze technologie zelf geïnstalleerd kan worden door simpelweg verbinding te maken met Wifi, waardoor je het risico wegneemt dat vreemden in je woning komen.”

U hebt onlangs de 3D-animatietool 2N Virtual Experience uitgebracht. Was dat ook een gevolg van COVID-19?

“Technologie gaat een cruciale rol spelen in het geruststellen en beschermen van individuen – zowel in commercieel als residentieel eigendom. We willen onze moderne toegangsoplossingen aan onze klanten presenteren met gedigitaliseerde tools. Zo hebben we deze nieuwe 3D-animatie ontwikkeld om architecten, ontwikkelaars en vastgoedbeheerders inzicht te geven op welke locaties in hun gebouwen het nuttig is om contactloze toegangscontrolesystemen te hebben en waar de juiste technologische COVID-19-oplossingen nodig zijn.”

Wat laat de 2N Virtual Experience applicatie de gebruikers zien? 

“Onze applicatie neemt gebruikers mee op een virtuele rondleiding langs zowel residentiële gebouwen, inclusief appartementsgebouwen en gezinswoningen, als commerciële ruimtes om ze uitgebreid kennis te laten maken met relevante producten. Je kunt de beelden 360° roteren en laten zien hoe de producten aangepast kunnen worden aan ieders specifieke behoefte. Daarnaast kunnen de bewoners via de applicatie zien hoe de technologie door een nieuw niveau van veiligheid en beveiliging hen direct voordeel biedt. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om via de mobiele telefoon de intercom te beantwoorden en deuren op afstand te openen.”

2N houdt zich ook bezig met platforms en applicaties om werken vanuit huis in de vastgoedsector te beheren en optimaliseren. Waaruit bestaan die en welke professionele omgevingen integreren ze?

“Met onze gratis clouddienst kun je de 2N IP- en LTE-intercom en toegangsunits met behulp van de My2N-portal op afstand configureren. De installatie is eenvoudig en vereist geen geavanceerde kennis van de netwerkinfrastructuur. Het is ook volkomen veilig, dankzij de dubbel versleutelde communicatie. We hebben ook een projectconfiguratietool 2N Project Designer op de markt gebracht, een handleiding waarin onze klanten stapsgewijs wordt uitgelegd hoe ze op een eenvoudige wijze een complete oplossing voor deurcommunicatie en toegangscontrole kunnen samenstellen. We moedigen systeemintegratoren en ontwikkelaars aan om de projectconfigurator te gebruiken, omdat die een hoop tijd bespaart bij het plannen en ontwikkelen van een commercieel project of residentieel project voor multigezinswoningen.”

Hoe belangrijk is cybersecurity in uw intercombranche?

“Cybersecurity is in de wereld van vandaag voor ieder bedrijf een groot risico. Het heeft onze volle aandacht. We nemen cybersecurity zeer serieus en investeren continu om cybersecurity in onze systemen in de gaten te houden en te verbeteren. We werken nauw samen met brancheorganisaties en klanten om in lijn te blijven met de meest actuele praktijken binnen het bedrijfsleven en beschikken over een toegewijd team en middelen om dit probleem aan te pakken.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.