Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Connectivity voor gevorderden
Problemen als het dalen van de waterdruk meldt myVAILLANT Pro tot wel zeven dagen eerder. Tevens wordt online diagnose mogelijk.

Connectivity voor gevorderden

Verbinden is een weg met vele voordelen. Voor Vaillant, een van de grootste producenten van verwarmingssystemen in Europa, is dat een vanzelfsprekende gedachte. Connectiviteit wordt daarom al jaren doorgevoerd in alle belangrijke systemen, dus ook in cv-ketels, warmtepompen en hybride systemen. De communicatie vindt plaats via slimme thermostaten, plug-and-play internetmodules en myVAILLANT Pro, de praktische app waarmee de installateur zijn dienstverlening tijd- en kostenbesparend kan indelen.

Een moderne gebouwde omgeving zonder internet is tegenwoordig niet meer denkbaar. Vooral in de installatietechniek heeft de digitalisering de laatste tijd een enorme slag gemaakt. De redenen zijn bekend: digitalisering maakt het mogelijk om installaties slimmer aan te sturen, energie te besparen, beter in te spelen op het gebruik, storingen eerder te herkennen (predictive maintenance) en op afstand in te grijpen. Connectiviteit is daarom een speerpunt in de productontwikkeling van Vaillant, dat bijvoorbeeld in 2006 de eBUS communicatietechnologie heeft geïntroduceerd. De focus op connectiviteit heeft aan de ene kant geleid tot een reeks cv-ketels, warmtepompen en hybride systemen die te verbinden zijn en data genereren (of hierop zijn voorbereid). Aan de andere kant zijn er de thermostaten, communicatiemodules en apps die de verbinding en het werken met data mogelijk maken. 

Thermostaten

Op het gebied van thermostaten biedt Vaillant bijvoorbeeld de sensoHOME, sensoCOMFORT en vSMART. De sensoHOME is een eenvoudig te installeren en bijzonder gemakkelijk in te regelen kamerthermostaat. Het apparaat heeft een groot display met een duidelijke menustructuur. Door een extra buitensensor aan te sluiten, wordt het een eenvoudige en energie-efficiënte systeemregeling die de thermostaat kan laten reageren op de buitentemperatuur. Een stap verder gaat de sensoCOMFORT, waarmee complexere systemen te regelen zijn. Deze thermostaat kan een all-electric warmtepompsysteem met één cv-groep en een boiler aan, maar ook complexere installaties met maximaal negen verwarmingscircuits en hybride systemen. Ook hier is sprake van een fraaie display en intuïtieve bediening. 

De installateur kan overal, ook vanuit zijn auto klantinformatie en storingen inzien.

Interface

Zowel de sensoHOME als sensoCOMFORT zijn via de sensoNET gateway te verbinden met het internet. sensoNET is een compacte interface die in een paar stappen te monteren en installeren is. De installateur kan zo de verwarmingsinstallatie bij de klant monitoren en optimaliseren via myVAILLANT Pro. De consument kan zijn verwarming bedienen met de myVAILLANT app. Uiteraard gebeurt dit veilig in een VDE-gecertificeerde omgeving. 

Bij de vSMART thermostaat is de communicatiemodule reeds bijgeleverd. Via deze eenvoudige, witte en draadloze unit kan de temperatuur handmatig worden ingesteld, maar dat kan ook via de gratis app. Daarin kunnen meerdere bewoners kamertemperatuur, weekprogramma’s voor cv en warm water eenvoudig instellen. Het meest efficiënte stookprofiel wordt bepaald op basis van de via internet verkregen buitentemperatuur. De thermostaat leert het opwarmgedrag van de woning en kan daardoor op de gewenste tijd de ruimtes op temperatuur brengen. 

myVAILLANT Pro

Voor de installateur heeft Vaillant de myVAILLANT Pro app ontwikkeld. In deze digitale omgeving kunnen alle geïnstalleerde Vaillant verwarmingsinstallaties digitaal beheerd worden, vanuit huis, op de zaak of waar ook maar internettoegang is. De voordelen voor zowel installateur als klant:

– De online omgeving maakt monitoring van installaties mogelijk, toont foutcodes, geeft suggesties bij de planning van reparaties en laat de klantgeschiedenis zien in één oogopslag. 

– Problemen als het dalen van de waterdruk meldt myVAILLANT Pro tot wel zeven dagen eerder. Bovendien wordt online diagnose mogelijk. Zo kan de installateur een deel van de oorzaken door de klant (bewoner) zelf laten oplossen, die daarmee onnodige kosten bespaart. Grotere problemen, zoals het uitvallen van een cv-systeem, kan de app tegelijk met of zelfs eerder dan de klant ontdekken. Hiermee is de gemiddelde uitvaltijd met 30% te reduceren in vergelijking met toestellen die niet zijn verbonden.

Goed voorbereid op weg

Installateurs kunnen hiermee kostbare tijd besparen. In een tijd waarin het werk ze over de oren groeit, is dat geen overbodige luxe. De winst zit onder meer in het veel beter en slimmer kunnen plannen van het werk. Door de live monitoring zijn foutcodes al binnen voor vertrek, handleidingen, bedradingsschema’s met exploded views en onderdeleninzichten bij de hand en kan de reparatie goed voorbereid en met de benodigde gereedschappen veelal in één keer worden afgerond. Op deze wijze profiteren zowel de installateur als klant van de vele mogelijkheden die verbinden biedt.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.