Bijzonder kanalensysteem voor station De Pijp
01:28
12-11-2018

Bijzonder kanalensysteem voor station De Pijp

Na 15 jaar bouwen is afgelopen juli de Noord/Zuidlijn in Amsterdam officieel in gebruik genomen. Met de nieuwe metro 52 rijden reizigers voortaan in een kwartier van het nieuwe Station Noord naar Station Zuid, waarbij zij zes nieuwe metrostations passeren: het Noorderpark Station, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Europaplein.

Van de metrostations is De Pijp het meest bijzonder. Dit metrostation is namelijk het enige station waar de perrons/tunnelbuizen onder elkaar liggen, op 16,5 en 26,5 meter diepte. “In de eerste ontwerpen was in de lengterichting van de perrons een ventilatiekanaal ingetekend, evenals een rookwarmteafvoerkanaal (RWA-kanaal) die bij calamiteiten rook en warmte afvoert zodat reizigers veilig kunnen vluchten”, vertelt Marc Oudt van Vink Systemen. “De kanalen zouden in het zicht blijven, maar daar werd de architect niet enthousiast van. Hij opteerde voor een oplossing die qua uitstraling recht zou doen aan de strakke vormgeving van het station.”

Bijzonder kanalensysteem voor station De Pijp‘Voor de installatie hebben wij gebruikgemaakt van een hittebestendig railsysteem met wieltjes, wat diverse technische en functionele voordelen bood.’

Integratie in één kanaal
“Samen met opdrachtgever bouwcombinatie VIA NoordZuidlijn hebben wij een oplossing bedacht waarbij de ventilatie- en RWA-kanalen in één glad en strak ovaal kanaal geïntegreerd zijn”, vertelt Oudt. “Het gegalvaniseerd stalen kanaal – met een lengte van 160 meter, een breedte van 3 meter en een hoogte van 1 meter – is vervolgens afgewerkt in een bijzondere RAL-kleur, die optimaal aansluit bij zijn omgeving. Aan de zijkanten zijn ventilatieroosters geïntegreerd. Aan de bovenzijde hebben we bovendien diverse perforaties aangebracht, om een efficiënte afvoer van rook en warmte bij calamiteiten te garanderen.”

Bijzonder kanalensysteem voor station De PijpHet gegalvaniseerd stalen kanaal is afgewerkt in een bijzondere RAL-kleur, die optimaal aansluit bij zijn omgeving.

Slimme montage
Alle 163 kanaaldelen zijn in de fabriek van Vink Systemen in Katwijk geëngineerd, geproduceerd, gespoten, ingepakt en genummerd, waarna ze op speciale rolkarren per vrachtwagen en per tunneltransporttrein naar de bouwlocatie zijn vervoerd. “Daar zijn ze met een heftruck op een steigerplatform geplaatst, waarna ze met behulp van een palletwagen zijn gemonteerd.” Bepaald geen sinecure volgens Oudt, omdat de kanaaldelen absoluut niet beschadigd mochten worden. “Alle delen zijn op bijna 8 meter hoogte gemonteerd. Voor de installatie hebben wij gebruikgemaakt van een hittebestendig railsysteem met wieltjes, wat diverse technische en functionele voordelen bood.” Als eerste noemt hij de eenvoudige montage, vanaf één centraal punt en zonder toepassing van hoogwerkers en liften. “Door gebruik te maken van een platform werd het spoor bovendien niet geblokkeerd, waardoor de aanlevering van derdenmaterialen ongehinderd doorgang kon vinden. Wanneer in de toekomst het RWA-kanaal in werking treedt, vangt het railsysteem eventuele uitzetting door warmte perfect op. Hierdoor behoudt het kanaal zijn oorspronkelijke vorm én kwaliteit.”

Tekst Lieke van Zuilekom     |    Beeld Vink Systemen

Installatie en Bouw Nederland partners

nieuwsbericht foto3 klemkoCairox Centre