Station Arnhem nieuw
01:01
12-01-2016

Arnhem | OVT

Het stationsgebied in Arnhem is volledig vernieuwd. De bouw heeft indruk gemaakt, want de nieuwe openbaar vervoer terminal is één van de grootste naoorlogse ontwikkelingen in Arnhem. De nieuwe stationshal vormt een verbindende schakel tussen de perrons, het busstation, de parkeergarage en de fietsenstalling.

Bouwcombinatie OVT Arnhem, bestaande uit Ballast Nedam en BAM, heeft de nieuwe stationshal recent opgeleverd. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de gebiedsinrichting onder leiding van WBBC (Wegenbouw BAM Ballast Combinatie). “Wij zijn aannemer van de werkzaamheden ten behoeve van de inrichting van de openbare ruimte, een onderdeel hiervan is de trap- en wegdekverwarming”, zegt Tom van Dalen van BAM Infra Regio Noordoost Wegen. “De verwarming heeft een tweeledige functie; enerzijds om kosten voor onderhoud te reduceren (zout strooien is niet nodig) en anderzijds om een stukje veiligheid in te bouwen. Ook het voetpad richting de terminal is voorzien van verwarming. We maken gebruik van de verwarmingsproducten van Jowitherm die gevoed worden vanuit een technische ruimte in de parkeergarage onder het nieuwe bussenplein. De voedingskabel overbrugt zowel een horizontale als verticale afstand. Het inpassen van deze details in ruimte en tijd vroeg een zeer goede afstemming met de stakeholders.”

Ook het straatwerk en de aansluitingen van de nieuwe stationshal op de bestaande infra heeft BAM Infra verzorgd. “Tijdens de bouw van de OV-terminal hebben wij als WBBC het bouwterrein gefaseerd ingericht. Hierdoor konden de bouwactiviteiten voor zowel de OV-terminal als de inrichting van de openbare ruimte gelijktijdig worden afgerond. Dit vergt de nodige inspanning met de diverse stakeholders.”

Van Dalen kijkt terug op een goed verlopen project, ook al zijn ze nog hier en daar bezig met de laatste activiteiten. “We hebben echt als een team geopereerd samen met alle betrokken partijen, inclusief de gemeente, om zowel technisch als planmatig tot een goede oplossing te komen.”

Tekst: Roel van Gils Beeldmateriaal: BAM

Installatie en Bouw Nederland partners

GEBO GrondboringenLinum voet Belcolade