Groothandel en partner in technische producten Wildkamp viert dit jaar haar 50-jarig jubileum. Samen met Jarno de Wilde (Corporate Development Manager) en Dennis Eggengoor (Commercieel Directeur) blikken we terug op 50 jaar deskundigheid en innovatiekracht. Maar ook op de meerwaarde van kennisdeling en een goed geolied distributieplatform, waardoor duurzame verbindingen tot stand komen. Zowel op productniveau als tussen marktpartijen.
Het succesverhaal van Wildkamp begint in 1972, als Jan de Wilde achter zijn woning in De Driehoek (Ommen) een eigen onderneming start. De arbeidsanalist beschikte over een gezonde handelsgeest en zag mogelijkheden in de verkoop van tweedekeus pvc-afvoerbuizen die, als gevolg van een kleur- of vormfout, door de producent werden afgekeurd en weggegooid. “Opa zag kansen voor deze producten in met name de agrarische sector”, vertelt De Wilde. “Van de buizen maakte hij niet alleen bronfilters, maar bijvoorbeeld ook vogelhuisjes die erg goed verkocht werden. Er kwamen steeds meer mensen voor hem werken en de voorraad in de tuin stapelde zich op, totdat verhuizen onvermijdelijk was.” In 1976 werd een leegstaande aardappelmeelfabriek in Lutten aangekocht, waar nog altijd het hoofdkantoor van Wildkamp gevestigd is. In de jaren die volgden, zijn zowel het assortiment als de klantengroepen van Wildkamp flink uitgebreid. Toch kon Jan niet vermoeden dat zijn bedrijf zou uitgroeien tot een dynamische technische groothandel met 45 vestigingen voor de vakman. Maar ook tot een organisatie met meer dan 500 toegewijde en betrokken medewerkers, waarin nog altijd de sfeer van een familiebedrijf heerst.
Het blijvende succes van Wildkamp is mede te danken aan de werkwijze, waarin lange termijn samenwerkingen en persoonlijk contact met klanten en partners centraal staan. Een werkwijze die tevens het vertrekpunt is van de Jarola Group. In 1999 draagt Jan zijn bedrijf over aan de volgende generatie, zijn zoon Gert-Jan de Wilde. Onder hem ontwikkelt zich een kennis- en handelsplatform voor de technische markt die hij vernoemt naar zijn kinderen Jarno, Robin en Laura. Ook deze derde generatie is inmiddels actief in de organisatie, wat Wildkamp een op-en-top familiebedrijf maakt.
Onder de paraplu van de Jarola Group zijn meerdere verkoopformules en concepten ontwikkeld, waaronder Wildkamp, Jarola Sales, ADURO Technologies, Rawinso en SummerRain. “Dankzij deze formules kunnen we klanten in de bouw-, installatie-, recreatie-, agro- en groene sector volledig op maat bedienen”, vertelt Eggengoor. “We zijn gespecialiseerd in de productgroepen water, elektra en lucht en kopen onze technische producten in bij meer dan 300 partners wereldwijd. Vervolgens voegen we hier onze uitgebreide product-, toepassings- en marktkennis aan toe. Marktpartijen zijn verzekerd van een uitgebreide knowhow in distributie en logistiek, de kracht van een geolied distributieplatform (zowel fysiek als online) en een full-service marketingorganisatie. Hierdoor zijn we in staat om steeds de beste deals te maken, voor alle betrokken partijen.”
Het assortiment van Wildkamp is inmiddels uitgebreid van pvc-afvoerbuizen, bronfilters en vogelhuisjes tot een breed en diep programma met meer dan 100.000 kwaliteitsartikelen die direct uit voorraad leverbaar zijn. Behalve als groothandel voor technische producten manifesteert het bedrijf zich nadrukkelijk als kennispartner. “Met 45 vestigingen zijn wij altijd dichtbij”, benadrukt Eggengoor. “Bijzonder is dat de merken, voorraden én kennis in onze vestigingen nauwkeurig zijn afgestemd op de wensen van hun regio. Medewerkers en klanten kunnen bovendien altijd terugvallen op onze technisch specialisten in Lutten.” Ook is Wildkamp een innovator. “Al in 2006 breidden we als één van de eersten in de markt onze website uit met een webshop. Zeer innovatief waren ook onze zelfscanners, waardoor klanten nog sneller in onze vestigingen kunnen winkelen.” De Wilde: “In 2021 werd een handige app geïntroduceerd, waarmee klanten zowel in onze vestigingen, op locatie als in hun eigen magazijn producten kunnen scannen, zoeken en bestellen. Met de app, waarmee wij afgelopen juni nog de Zilver Award van de Dutch Interactive Awards 2022 wonnen, hebben zij bovendien direct toegang tot uitgebreide product- en voorraadinformatie.”
De producten van Wildkamp en de andere verkoopformules en concepten van Jarola Group werden lange tijd opgeslagen in en verdeeld vanuit een centraal distributiecentrum in Coevorden, dat door de snelle groei uit haar jasje groeide. Op diverse plekken werden extra opslag- en distributielocaties ingericht, die sinds kort weer in Coevorden zijn geclusterd. “Op bedrijventerrein Leeuwerikenveld II en pal naast ons bestaande distributiecentrum is dit jaar een nieuwbouw van 17.000 m² opgeleverd, waarin we nog sneller, efficiënter én duurzamer kunnen werken”, aldus De Wilde. “Ook ons hoofdkantoor zal op termijn naar deze locatie verhuizen.”
Met de derde generatie actief in het bedrijf, breekt een nieuw tijdperk aan voor Wildkamp en de Jarola Group. Een tijdperk waarin opnieuw gefocust zal worden op groei. Ook internationaal. “We willen nog meer dan voorheen investeren in lokale beschikbaarheid, kennis en maatwerk”, aldus De Wilde. “Bovendien zetten we hoog in op actuele thema’s zoals klimaat(verandering), efficiënte beregening en hergebruik van regenwater. Maar ook op duurzaamheid, waarvoor mijn opa al in 1972 ongemerkt het startschot heeft gegeven.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Wildkamp.
Contact opnemen