Vandaag opent de inschrijving voor de Hibin Fabrikant van de Toekomst 2020. Alle fabrikanten die actief zijn voor de bouw-, installatie- en vastgoedsector, kunnen meedingen. Een vakjury onder leiding van Marjet Rutten beoordeelt fabrikanten op innovatieve processen of producten die de afgelopen twee jaar zijn geïntroduceerd.
Deelname is mogelijk in vier categorieën, die gekoppeld zijn aan de strategische doelen van Koninklijke Hibin: Versnelling van de bouw en renovatie-opgave, Minder primaire grondstoffen, Data voor stroomlijning van de bouwsector en Hindervrije bouwlogistiek. Naast de award voor de overall winnaar is er een award per categorie. Daarnaast is er een publieksprijs op basis van een online enquête onder regie van USP Marketing Consultancy. Fabrikanten die bekend zijn bij Koninklijke Hibin, krijgen een uitnodiging om mee te doen. Andere fabrikanten kunnen via www.hibin.nl een deelnameformulier downloaden. Inzenden kan tot en met 31 maart 2020. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens het Hibin-evenement Samen aan de Slag 2 op 11 juni 2020 in de Mauritskazerne in Ede.
De nieuwe aanpak sluit aan bij de in 2019 opgestelde strategie van Hibin. Die strategie is gebaseerd op vier maatschappelijke opgaven die deel uitmaken van de dagelijkse praktijk van leden. Het zijn opgaven waarbij de bouwtoelevering een bijdrage kan leveren door inzet van haar kennis, positie en rol. De Hibin-strategie is gebaseerd op transparantie en samenwerking. Hibin manifesteert zich daarom nadrukkelijk als Netwerk van de Bouwtoelevering. De verkiezing van de Fabrikant van de Toekomst geeft extra aandacht voor innovaties die de gezamenlijke doelen dichterbij kunnen brengen. Hibin-directeur Peter van Heijgen over de Fabrikant van de Toekomst 2020: “We willen langs deze weg meer aandacht genereren voor product- en procesinnovaties bij fabrikanten van bouwmaterialen. Tegelijkertijd hopen we onder meer ook in contact te komen met start-ups waarmee we in de toekomst wellicht kunnen samenwerken aan onze strategische doelen.”
In 2018 werd Weekamp Deuren uitgeroepen tot Fabrikant van de Toekomst. De broers Johan en Richard Weekamp blikten een half jaar later terug in een interview: “Onze verkiezing heeft tot veel publiciteit geleid. We hebben nog nooit zo’n mooie prijs gewonnen. Klanten reageerden heel positief. Maar ook intern was het een enorme opsteker. Er was echt een jubelstemming, omdat een onafhankelijke partij liet zien hoe goed wij scoren bij onze partners.”
Begin april nomineert de jury drie fabrikanten per categorie. Deze genomineerden worden dan direct bekendgemaakt en dingen mee naar de publieksprijs. De online enquête die daarvoor door USP Marketing Consultancy is opgesteld, wordt van 20 april t/m 20 mei opengesteld.