De huidige wereldperikelen maken het veel ondernemers lastig om aan alle vraag te kunnen voldoen en afspraken na te komen. Zeker wanneer zij afhankelijk zijn van toeleveringen van materialen. Eens te meer als die op verschillende continenten gemaakt worden en van over de hele wereld vandaan moeten komen. Dat weet John Mooij, commercieel directeur bij paneelbouwbedrijf Elektro Internationaal in Woerden, maar al te goed. “Wij staan voor tijdig leveren, daaraan willen we geen concessies doen”, voegt hij toe. “En dat is momenteel de grootste uitdaging.”
“De wereld kan – zoals we momenteel ervaren – dusdanig op zijn kop komen te staan, dat we onze materialen en componenten niet altijd op tijd geleverd kunnen krijgen. Dan kun je als bedrijf de allerbeste bedoelingen hebben, maar kunnen het productieproces en daaraan gerelateerde levertijden toch onder druk komen te staan”, schetst Mooij een voor veel bedrijven herkenbaar beeld.
Gelukkig heeft Elektro Internationaal de vingers aan de juiste knoppen. Onder de huidige omstandigheden kan de bouwer van energiedistributie- en besturingspanelen zich bijzonder gelukkig prijzen met een gedreven en inventief team dat zich dag in dag uit inzet om de juiste onderdelen op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen. Key daarin zijn planningsmanager Tim van Eijk en hoofd inkoper Aakil Abarkane. Samen met de chefs van de verschillende werkplaatsen zitten zij bovenop de projectplanning en de daaraan gerelateerde inkoop van componenten. Abarkane houdt dagelijks de overzichten bij van de vele onderdelen die nodig zijn voor het bouwen van een eindproduct. “Het niet aangeleverd krijgen van maar één klein onderdeel kan cruciaal zijn”, vertelt hij. “Het werkt precies als bij het maken van een personenauto: als je de versnellingspook niet hebt, dan kun je de auto niet afbouwen. We moeten dus continu zoeken naar de optimale besteltijd, eventuele oplossingen voor vertraagde producten of zelfs alternatieve componenten om vooral onze afspraken na te kunnen komen en op tijd te kunnen leveren.”
“In de huidige markt is het soms echt knokken”, vervolgt Abarkane. “We moeten zorgen dat we de lijnen kort houden met de leverancier en onze zaak goed onderbouwen. Op grote projecten hebben we bovendien te maken met de voortgang van de bouw van een project. Het komt voor dat de dag nadat de hoofdverdeler door een open zijwand in het pand geplaatst moet worden, de betreffende ontbrekende muur erin gezet wordt. De levering is daardoor ook nog eens extra tijdkritisch: een dag later kan zo’n enorm distributiepaneel gewoon op geen enkele manier meer het pand in. Als wij niet op tijd zijn met plaatsen, lopen de bouw en de rest van het project uit de planning. Dat willen we te allen tijde voorkomen.”
En dus werkt de inkoopafdeling van Elektro Internationaal nauw samen met projectplanners van installateurs enerzijds en de supply-chain managers van leveranciers anderzijds. Van Eijk: “De elektrotechnische onderdelen moeten we, ondanks alles, op tijd in huis te krijgen. Gelukkig hebben we in de loop der tijd een goede band opgebouwd met wereldspeler Schneider Electric, een multinational die de zaken bijzonder goed op orde heeft. Van onze ruim 40-jarige samenwerking kunnen wij in tijden als deze profiteren. Mede dankzij de zogenaamde ‘control towers’ die Schneider Electric op drie continenten heeft. Daar worden alle levertijden van elektrotechnische onderdelen vanuit hun eigen fabrieken nauwgezet bijgehouden én is men op de hoogte van de projecten in de landen waar de producten naartoe moeten. De voorraad die beschikbaar is, wordt uitgeleverd aan de hand van een aantal criteria, waarbij in de huidige wereldtoestand projecten voor kritische sectoren voorrang krijgen. Elektro Internationaal heeft in dit geval het ‘voordeel’ dat we aan kritische energiegebruikers leveren, zoals bedrijven in de voedselvoorziening, datacenters, telecommunicatie, farmacie, gezondheidszorg en luchtvaart. Bijna dagelijks leveren we een bijgewerkte lijst aan bij Schneider Electric van projecten in deze sectoren. We beseffen daarbij maar al te goed hoe mooi het is dat we een brede spreiding hebben in ons werk. Gelukkig zijn we niet van slechts één markt afhankelijk.”
“Bovendien”, vervolgt Van Eijk, “plukken we nu de vruchten van onze jarenlange investeringen in digitalisering van informatiestromen. We hebben custom programmatuur gebouwd en ingericht met verschillende dashboards die met één muisklik het overzicht geven dat we nodig hebben. Bijvoorbeeld van wat er is ingekocht, wanneer goederen binnen gaan komen en voor welke projecten. Op die manier zitten we bovenop de leveringsinformatie en kunnen we projecten goed inplannen. Dat alles samen laat Elektro Internationaal goed draaien in deze lastige tijd. Zekerheden over hoe de zaken zich zullen ontwikkelen in de toekomst hebben we natuurlijk niet, maar de strijd voor die tijdige levering gaan we hoe dan ook aan. We staan elke dag weer fris in de ring.”