Amsterdam-Sloterdijk transformeert in een rap tempo van een businessdistrict naar een diverse wijk met woningen, innovatieve en creatieve bedrijven, horeca en overige voorzieningen. Bijzondere blikvanger in het gebied wordt VERTICAL, een ‘verticale tuin’ met 168 woningen verdeeld over drie bouwvolumes: East, West en Center. Met VERTICAL introduceert ontwikkelaar Heijmans Vastgoed een nieuwe standaard in duurzaam wonen. Op elke verdieping zijn plantenbakken in verschillende breedtes en dieptes in de constructie geïntegreerd. Een grote diversiteit aan planten draagt bovendien bij aan de biodiversiteit en klimaatadaptiviteit van het gebouw. De natuur wordt letterlijk naar de stad gehaald.
VERTICAL wordt groen in al zijn facetten. “Behalve in de bomen, struiken en planten komt het ‘groene’ karakter ook terug in de installatietechnieken”, vertelt werkvoorbereider Bram Wolff, die net als projectleider Erik Poelman deel uitmaakt van het projectteam van SDR Elektrotechniek B.V. “Op de daken van de gebouwen is een grote stalen constructie met PV-panelen aangebracht. Een groot deel van deze PV-panelen is plat gepositioneerd, terwijl voor de overige panelen is gekozen voor een lamellenstructuur. In combinatie met meerdere windturbines wordt voorzien in een duurzame energieopwekking. De opgewekte energie wordt niet alleen benut voor de algemene en woninginstallaties, maar voedt ook de EV-laadvoorzieningen. Door de energie op te slaan in accu’s, kan VERTICAL grotendeels zelfvoorzienend functioneren.”
In opdracht van Heijmans Woningbouw realiseert SDR Elektrotechniek B.V. alle elektrotechnische installaties in VERTICAL. Zowel in de woningen als in de algemene ruimtes en parkeergarage en inclusief de intercominstallatie, brandmeldinstallatie, toegangscontrole én het energiesysteem, dat in eigendom blijft van de Vereniging van Eigenaren (VvE). “Kopers kregen de kans om naast hun woning ook een parkeerplek in de onderliggende parkeergarage aan te schaffen”, vertelt Wolff. “Eventueel in combinatie met een EV-laadvoorziening. De belangstelling hiervoor was enorm. Bij de oplevering zijn al 25 (!) autolaadstations van 16 Ampère (11 kW) beschikbaar. In de toekomst kan dit aantal worden uitgebreid naar 40-50 laadstations. De voorbereidingen hiervoor zijn reeds getroffen. Daarnaast hebben wij 5 EV-laadpunten gerealiseerd voor een besloten hub met deelauto’s. Deze laadpunten zijn verdeeld over 3 stations van 32 Ampère (22 kW).”
De laadstations voor VERTICAL zijn geleverd door ABL. Met meer dan 550.000 gerealiseerde laadpunten, 473.125.873 Schuko-stekkers en bijna een eeuw aan kennis en kwaliteit is ABL een pionier op het gebied van connectiviteit en eMobility. Het onafhankelijke familiebedrijf uit Lauf an der Pegnitz (Duitsland) ontwikkelt en produceert wallboxen en laadpalen voor particulier, semiopenbaar en openbaar gebruik en neemt met haar slimme laadoplossingen een belangrijke positie in de energietransitie in. Sinds november 2020 beschikt ABL over een vestiging in Nederland. Volgens Lammert Hooiveld, Area-NL Sales Manager bij ABL Nederland BV, liggen hier enorme groeikansen. Met name omdat ABL haar service op een compleet andere manier heeft ingericht dan men in de huidige markt gewend is.
“Wij zijn bereikbaar”, vat Hooiveld mooi samen. “In geval van installatietechnische vragen, storingen en/of vragen over eMobility kunnen mensen een fysiek telefoonnummer bellen. Bovendien maken wij gebruik van een ticketsysteem met een responsetijd van slechts 5 uur op werkdagen. Ook werken we met een gekoppelde customer service voor ABL (hardware) en reev (intelligente verrekensoftware), waardoor mensen met vragen niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.”
Juist deze klantgerichte aanpak heeft ook SDR Elektrotechniek B.V. overtuigd. “In de voorbereidende fase hebben wij samen met ABL Nederland BV de projectwensen geïnventariseerd”, vertelt Wolff. “Bijvoorbeeld ten aanzien van aantal laadpalen, stroomsterktes en manieren van verrekenen, op basis waarvan we samen de juiste modellen hebben geselecteerd. Maar ook na de order bleef ABL Nederland BV goed bereikbaar. In geval van vragen of uitdagingen stonden de technische mensen van ABL de volgende dag al op het project! Hierdoor konden we alle werkzaamheden efficiënt en zonder vertraging uitvoeren.” Alle producten zijn just-in-time geleverd via de elektrotechnische groothandel. Hooiveld: “Voor de kopers is gekozen voor 25 stuks eMH1 plug-and-charge wallboxen met een laadstopcontact, waarmee elk type elektrische auto geladen kan worden. Dankzij de additionele montageplaat met sleutelschakelaar voorkomen bewoners dat ook anderen gebruik kunnen maken van hun privélaadvoorziening. Een stukje slimme en gecertificeerde techniek geïnstalleerd door SDR Elektrotechniek B.V. voorziet in een snelle verrekening van de laadkosten door de VvE.”
Voor de elektrische deelauto’s is gekozen voor een combinatie eMH3 en eMH2 wallboxen, waarin facturering, lastmanagement en remote-updates slim geïntegreerd zijn. “Waar de eMH2 beschikt over één oplaadpunt, kunnen met de eMH3 twee auto’s tegelijk worden opgeladen”, aldus Hooiveld. “Hiermee spelen we in op een belangrijke marktbehoefte, om groepsinstallaties snel en ruimtebesparend op te bouwen. De afrekening vindt in dit geval plaats via onze Bundle producten, waarin de hoogwaardige hardware van ABL gecombineerd wordt met de intelligente software van reev. Hierdoor worden besturing en beheer van de oplaadpunten flink vereenvoudigd.”