Verlengde levensduur dankzij duurzame upgrade

De duurzaamheidsgedachte stond centraal bij de grondige renovatie van kantoorgebouw Flores in Den Haag. De luchtbehandelingsinstallatie werd niet vervangen maar als nieuw opgeknapt. Klimaatservice Holland schakelde specialist CONPRO in om de installatie technisch te reinigen, desinfecteren en opnieuw te coaten. “De levensduur is met tien jaar verlengd.” 

Slechts enkele maanden duurde de renovatie van kantoorgebouw Flores, nadat bekend was geworden dat het Rode Kruis interesse had om hier haar Nederlandse hoofdkantoor te vestigen. De organisatie was vanwege ruimtegebrek op zoek naar een nieuw pand. “Wij kregen in augustus het eerste telefoontje van eigenaar Van der Vorm Vastgoed en in november zijn we gestart”, vertelt Kees-Jan van Bekkum, projectleider Renovatie bij Klimaatservice Holland. Het installatiebedrijf uit Hardinxveld-Giessendam werd ingeschakeld om een complete renovatie van de klimaatinstallatie (LBK, ventilatie, regeltechniek, cv en koelinstallatie) uit te voeren.


Voor.


Na.

Grondige opknapbeurt
Na vijftien jaar was deze wel toe aan een grondige opknapbeurt. Van Bekkum: “We hebben de installatie opnieuw geëngineerd naar de wensen van de gebruiker. Adviesbureau Deger heeft de nieuwe comforteisen opgesteld met betrekking tot de luchthoeveelheden en luchtkwaliteit. Vervolgens hebben we binnen het bouwteam gekeken welke onderdelen we nog konden behouden en welke vervangen moesten worden. Een groot deel van de installatie bleek nog prima mee te kunnen, maar had wel een grondige technische reiniging nodig. Voor dat deel van het werk hebben we CONPRO ingeschakeld, een partij met wie we al jaren naar tevredenheid samenwerken.” 

Vlekkeloos van start
Alle disciplines die CONPRO in huis heeft, kon zij inzetten op dit project. De luchtbehandelingskast werd gereinigd, gedesinfecteerd en opnieuw gecoat, alle luchtkanalen werden gereinigd en gedesinfecteerd, de inductie-units schoongemaakt, de computerairco gereinigd en van een condensorcoating voorzien en de technische ruimte schoongemaakt. Zes mannen hebben de klus in slechts drie weken tijd geklaard. Klimaatservice Holland kreeg de installatie als nieuw opgeleverd. “We kunnen nu vlekkeloos van start met het beheer van het project”, vertelt service coördinator Pieter Kamp. “CONPRO heeft goed met ons meegedacht en zich flexibel opgesteld. Als CONPRO bovenstaande werkzaamheden niet had uitgevoerd, dan waren we direct met een achterstand aan het onderhoud begonnen.” 

Verlengstuk van de installateur
Ruim twintig jaar werken Klimaatservice Holland en CONPRO al samen. “We willen graag een verlengstuk zijn van de installateur”, zegt Timon Bol, commercieel manager van CONPRO. “Het reguliere schoonmaak- en onderhoudswerk doen zij, voor het technisch reinigen en coaten schakelen ze ons in. Het is belangrijk om dat eens in de tien jaar te doen. Luchtbehandelingskasten zijn de longen van je bedrijf, luchtkanalen de luchtpijp. Houd je die niet goed schoon, dan kan dat bijdragen aan het ontstaan van het sick building syndrome. Maar een schone kast en kanalen betekent ook een flinke energiebesparing die kan oplopen tot 30%.” 

Pieter Kamp vindt vooral de duurzaamheidsgedachte belangrijk. “We willen niet te snel een installatie afschrijven. Duurzaamheid is in ons gedachtengoed verankerd. Dat stukje advieswerk verwachten onze klanten ook van ons. Dit project is een mooi voorbeeld hiervan.”     


Voor.


Na.

Tekst Margot Visser    |    Beeld CONPRO