Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
Verschillende voedingen vanuit één hoofdtracé

Verschillende voedingen vanuit één hoofdtracé

Enkele jaren geleden werden er bij de productielocaties van Augustinus Onroerend Goed in Ochten twee nieuwe, ultramoderne HPP (High Pressure Processing) machines van elk 1.100 A geplaatst. Deze zware machines dienden gevoed te worden vanuit de bestaande verdeler, die was geplaatst aan de andere zijde van het pand. Aan het woord is Wilco de Bruijn projectleider van De Kock Elektro, huisinstallateur op deze locatie. Hij vertelt over de oplossing die men heeft getroffen.

“In eerste instantie wilden we dit traject bekabelen. In dat geval zouden we 14 x 4 x 240 mm2 nodig hebben en dat over een lengte van ongeveer 200 meter. Vanuit het verleden was ik echter bekend met EAE Busbar Systemen en besloot voor dit geval dan ook contact op te nemen met Busbar Systems.”

Veel voordelen en minder kans op menselijke fouten
Samen met Busbar Systems keek De Kock Elektro naar een alternatieve oplossing, met behulp van Busbar Systemen. “Uiteindelijk is er gekozen voor de toepassing van een EAE KXA Busbar Systeem van 2.500 A.  De HPP kasten worden nu direct gevoed vanuit deze Busbar-installatie door middel van voedingskasten”, vervolgt De Bruijn zijn verhaal. “Inmiddels is op dezelfde locatie afgelopen zomer een nieuw 10 MVA trafostation geleverd. Deze dient onder meer voor de voeding van in totaal 5 stuks van deze zeer zware HPP machines.”

Bij dit continu groeiende project worden de verschillende mogelijkheden van de EAE Busbar Systemen optimaal benut. De voordelen zijn duidelijk: “Wanneer er één Busbar hoofdtracé is aangelegd, is het eenvoudig meerdere voedingen hiervandaan te realiseren. Gewenste wijzigingen en aanpassingen kunnen eenvoudig en zeer snel worden gerealiseerd dankzij de modulaire Busbar Systemen”, schetst De Bruijn. “Busbar Systemen hebben bovendien lage spanningsverliezen, waardoor het mogelijk is om grote vermogens over lange afstanden te transporteren. Ook zit er winst in de aanleg, het Busbar Systeem is minder arbeidsintensief dan bekabeling en kan daarom veel sneller worden uitgevoerd. We hebben het over een overzichtelijke installatie die minder gecompliceerd is dan wanneer er kabels worden toegepast. Hiermee is de kans op storingen, veroorzaakt door menselijke fouten, kleiner.”

Geen ruimte te klein voor dit systeem
De Kock Elektro heeft van begin af aan de montage van de EAE Busbar Systemen zelf uitgevoerd. Het grote voordeel van de EAE Busbar Systemen is de flexibiliteit van het systeem, volgens De Bruijn: “Geen ruimte te klein om een Busbar in aan te leggen. Routing die je met (zware) kabels zou vermijden, kun je met een Busbar wel maken, dankzij de vele paselementen en verzetelementen die beschikbaar zijn en die bovendien zeer snel geleverd kunnen worden.” Bovendien zijn de Busbar Systemen van EAE volgens De Bruijn zeer eenvoudig te monteren: “We hebben met 4 man 120 meter KXA Busbar van 2.500 A gedemonteerd, getransporteerd over een hellingbaan en vervolgens opnieuw gemonteerd, en dit alles binnen 5 dagen. De trajecten worden voorgebeugeld en verder wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van hulpmiddelen zoals een lier, hefkussens, palletwagens, heftrucks, et cetera.”

Energie uit zonnepanelen makkelijk getransporteerd
Ook in de nu in uitvoering zijnde nieuwbouw wordt er door De Kock zo veel mogelijk gebruik gemaakt van Busbar Systemen. Zo komen er op het dak 3.000 solarpanelen. De opgewekte energie kan middels de bestaande Busbar installatie worden teruggevoerd naar het net, zonder verdere aanvullende voorzieningen te hoeven maken. Bijkomend voordeel zijn de lage spanningsverliezen. Ten slotte bestuderen Busbar Systems en De Kock Elektro momenteel of het mogelijk is om binnenkort 2 stuks noodstroomaggregaten te integreren in de bestaande Busbar infrastructuur, deelt Patrick Burger, technisch specialist bij Busbar Systems, ons mee. “We zijn voornemens om hier per Busbar lijn een speciale ‘dubbele voedingskast’ te plaatsen, voorzien van een omschakelaar. Hierdoor kan er op een veilige manier en naar keuze gevoed worden vanaf óf de trafo óf de NSA.”  

Tekst Busbar Systems/Jan Mol     |    Beeld Busbar Systems
Uitgelichte afbeelding: 
EAE KXA Busbar Systeem.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.