Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
nhow Amsterdam RAI Hotel | Amsterdam

nhow Amsterdam RAI Hotel | Amsterdam

Ook in de winter veilig parkeren in de parkeergarage

Wanneer we met de auto een ondergrondse (of bovengrondse) parkeergarage in- of uitrijden, verwachten we dat dit 365 dagen per jaar met alle gemak mogelijk is. Toch is dit geen vanzelfsprekendheid. De hellingbaan die toegang biedt naar beneden of boven kan onbegaanbaar worden wanneer het ijzelt of sneeuwt. Zo ook bij het nieuwgebouwde nhow Amsterdam RAI Hotel. Gelukkig zijn daar voorzieningen getroffen, die ervoor zorgen dat onder barre weersomstandigheden veilig gebruik gemaakt kan worden van de hellingbaan.

We spreken met Marlie Holtmaat, inside sales bij Etherma Benelux BV en Noll Kroese, project engineer bij Etherma Benelux BV, over de door het bedrijf geleverde verwarming in het wegdek.

de wokkel kopiërenDe hellingbaan cirkelt als een wokkel in spiraalvorm naar beneden en maakt een 3/4e cirkel.

‘Warme wokkel’
De hellingbaan die toegang geeft tot de parkeerkelder bij het nhow Amsterdam RAI Hotel wordt in de wandelgangen ‘de wokkel’ genoemd. Holtmaat legt uit: “De hellingbaan cirkelt als een wokkel in spiraalvorm naar beneden en maakt een 3/4e cirkel. Voor Etherma is het een kwestie van engineering geweest om qua maatvoering van de verwarmingsmatten rekening te houden met deze vorm.” Kroese vult aan: “Verder is het een standaard werk geweest voor Etherma. We hebben al meer dan 35 jaar expertise in wegdekverwarming namelijk.”

De opdracht voor het aanleggen van het verwarmde wegdek werd Etherma gegund door de Tecco Group. “Tecco Group is onderdeel van het bouwteam, waar destijds de vraag bestond of men voor een oplossing met een warm watersysteem moest kiezen of een elektrische variant. Uiteindelijk is er gekozen voor elektrische hellingbaanverwarming”, aldus Holtmaat. Gevraagd naar de werkwijze, antwoordt Kroese: “De rijspoorverwarming is als monolitisch systeem in het beton meegestort, op de bovenwapening. In totaal hebben we ca. 250 m2 verwarming aangebracht. Met één sensor in de vloer worden de vochtigheid en temperatuur gemeten. Deze gegevens worden doorgegeven aan de schakelkast. Het totale geïnstalleerde elektrisch vermogen bedraagt 55 kW.”

Van installatie tot onderhoud
“Met een onderhoudscontract voeren we een jaarlijkse controle uit”, vervolgt Holtmaat. “Voor de winter meten we alles door, bij eventuele calamiteiten kunnen we met een detectieapparaat exact de locatie van de storing bepalen en daar een plaatselijke reparatie uitvoeren. Gezien onze expertise worden we ook veel gevraagd voor onderhoudswerkzaamheden aan installaties die door derden zijn gemaakt.”

Bij de wegdekverwarming bij het nhow Amsterdam RAI Hotel is er sprake van een standalone opstelling. Kroese: “De schakelkast en sensor werken daar zelfstandig, de ijsmelder in de schakelkast is het hart van het regelsysteem. Er is echter een optie om de schakelkast op te nemen in een gebouwbeheersysteem.” Tot besluit zegt Holtmaat: “De ijsmelder in de schakelkast is voorzien van een urenteller.  Wij beschikken over verzamelde data uit andere systemen, waarmee we een prima inschatting kunnen doen van wat men op jaarbasis ongeveer kwijt is aan energiekosten. Naar verwachting zal de wegdekverwarming op jaarbasis in een normale winter ongeveer 250 uur in werking zijn.” 

Tekst Jan Mol    |    Beeld Etherma Benelux BV
Uitgelichte afbeelding: 
Het totale geïnstalleerde elektrisch vermogen bedraagt 55 kW.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.