Een all-in-one beleving van de voordeur tot in je appartement!

Bewoners van residentiële gebouwen krijgen vaak te maken met talloze accesspoints, voordat ze eindelijk hun woning kunnen betreden. Bij het inrijden van de parkeergarage of fietsenstalling, bij het openen van de centrale voordeur en tussendeuren en bij de eigen voordeur. Dat kan sneller en slimmer, dacht Schindler Liften, die hiervoor myPORT ontwikkelde: een slimme en gebruiksvriendelijke smartphoneapplicatie waarmee snel, gemakkelijk, betrouwbaar en veilig toegang verleend kan worden vanaf de parkeergarage of centrale entree tot en met de woning, inclusief video-intercom en intelligente liftsturing. Zonder dat hierbij sleutels, kaarten, tags of pincodes nodig zijn.

“MyPORT is het summum van access control in het gebouw en destination control van de liftinstallaties”, vertelt Wim Stockx van Schindler. “Zodra je het gebouw betreedt en je toegang is goedgekeurd, wordt al een lift voor je opgeroepen die je automatisch naar de juiste verdieping brengt. Waar alle voor jou relevante deuren zich voor je openen, inclusief je eigen voordeur.” Waarbij ook toegang voor bezoekers wordt vereenvoudigd, vertelt hij. Zelfs op afstand. “Het maakt niet meer uit waar je bent. Met je smartphone nodig je niet alleen eenvoudig bezoekers uit, je laat ze ook makkelijk binnen, geeft ze een lift en misschien zelfs toegang tot je appartement. Waarbij je naar wens altijd een visuele controle op je bezoeker kunt uitvoeren, middels de video-intercom. De veiligheid blijft bovendien te allen tijde verzekerd door de persoonlijk pincode of touch-ID op je smartphone.”

myPORT

Nummerplaatcontrole
Indien gewenst is tevens een combinatie met nummerplaatcontrole mogelijk, vertelt hij, zodat bewoners snel de parkeergarage binnen kunnen rijden. Op dagen dat zij met een andere (vervangende) auto arriveren, dient de smartphone als accesstool. “Voor een optimaal gebruiksgemak, dat recentelijk nog werd versterkt door onze samenwerking met het Belgische technologiebedrijf Bringme”, aldus Stockx. “Vanaf heden ontvangen gebruikers via de Bringme Box hun post en pakketjes, waarbij zij eenvoudig aankopen kunnen retourneren of zelf pakketten kunnen versturen, naar wie zij ook wensen. Waarbij zij live op de hoogte gehouden worden via hun smartphone. De brievenbus 2.0 is er!”

Vertrouwde technologie
De reeds vertrouwde PORT-technologie – een aanraakscherm met hoge resolutie, microfoon, kaartlezer en luidspreker ligt aan de basis van het systeem, vertelt Stockx. “Met het systeem kun je eenvoudig kaarten programmeren dan wel deblokkeren, in geval van verhuizingen of bij onrechtmatig gebruik. Indien de leerfunctie is geactiveerd, leert de intelligente PORT de voorkeuren van zijn gebruiker, naarmate hij of zij het systeem gebruikt. Onder andere volgens waarschijnlijkheid, tijd en locatie. Waarop de traffic in het gebouw geoptimaliseerd kan worden. Hierbij is zelfs een ECO-Modus geïntegreerd, die in werking treedt wanneer minder personen een lift vragen. Waarbij liften tijdelijk uit dienst treden, om het energieverbruik tot een minimum te beperken.”

myPORT

De toekomst begint vandaag!

Naast residentiële gebouwen leent myPORT zich uitstekend voor kantoorgebouwen, waar traffic van medewerkers en bezoekers geoptimaliseerd kan worden.

Tekst: Lieke van Zuilekom   Beeldmateriaal: Schindler Liften