Academisch Ziekenhuis Maastricht: een project vol uitdagingen

In Maastricht wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de uitbreiding van het Academisch Ziekenhuis Maastricht; met 23.400 m² de grootste uitbreiding van het ziekenhuis sinds de ingebruikname in 1993. De uitbreiding omvat naast een logistiek centrum, kantoren en vergaderfaciliteiten onder andere een MRI-centrum, diverse poliklinieken en een OK-complex. Carebuilders – een samenwerking tussen Heerkens van Bavel en Bouwbedrijf Berghege – is verantwoordelijk voor de bouwwerkzaamheden. ENGIE Services (voorheen Cofely) staat in voor de werktuigbouwkundige-, elektrotechnische- en sprinklerinstallaties in het pand, evenals voor het gebouwbeheersysteem.

Een technisch zeer uitdagend project. Zo omschrijft Ronald Jacobs, projectmanager bij ENGIE Services, de uitbreiding van het Academisch Ziekenhuis Maastricht. “Voortschrijdende inzichten en vernieuwde regelgeving maken dat gedurende het hele project wijzigingen worden doorgevoerd, tot aan de oplevering aan toe. Dit trekt een zware wissel op de engineering en uitvoering. Om aan de vastgestelde verhuisdatum te kunnen voldoen, vindt er vanaf de afbouwfase tot de oplevering intensief overleg plaats met de opdrachtgever en leveranciers van medische apparatuur. Medio april wordt de eerste verdieping opgeleverd. Het IVF-lab en de eerste MRI zullen in juni in gebruik worden genomen. De eindoplevering staat gepland in juli.”

azm academisch ziekenhuis maastricht

Uitdagingen
Het project is er geen ‘volgens het boekje’, vertelt hij. “Er was een grote tijdspanne tussen de aanbesteding en de uiteindelijke start van de bouw. Dit had, in combinatie met de eerder genoemde voortschrijdende inzichten (bv: VCCN Richtlijn 7) tot gevolg dat de bestekdocumenten niet geheel aansloten bij de huidige gebruikerswensen. Door de grote hoeveelheid aan technische installaties bleken de bouwkundige contouren niet toereikend om alle techniek in te kunnen passen. Na een aantal intensieve besprekingen met de eindgebruikers werd dit al snel opgelost en kon met de engineering worden gestart.”

BREEAM ‘Very Good’
Het ontwerp is gemaakt conform de BREEAM ‘Very Good’ certificeringscriteria. “Om aan de certificeringscriteria te voldoen, hebben we een keur aan duurzame toepassingen voorzien”, vertelt Jacobs. “Zo worden alle installaties actief bemeterd, is in de algemene ruimtes LED-lichting toegepast, is gekozen voor twee temperatuurtrajecten voor het gekoeld water en is één gevel van het gebouw volledig voorzien van pv-cellen. Een intelligent gebouwbeheersysteem beheert alle installaties in het pand, waaronder de klimaatinstallaties, verlichting en zonwering. In de OK-ruimtes worden door ons LCD-schermen voorzien, waarop operatiepersoneel niet alleen de status van de patiënt, maar ook de ruimtecondities continu kan monitoren.” Voor de ruimtes met algemene functies zijn de installaties flexibel in te delen. Mochten in de toekomst functies in het ziekenhuis wijzigingen, dan kunnen de installaties hier eenvoudig op worden aangepast.

Tekst: Lieke van Zuilekom    Beeld: Architecten aan de Maas

azm academisch ziekenhuis maastricht

i-project-infov3 Projectinfo

Vorstvrij laden en lossen bij academisch ziekenhuis Maastricht

Om de laaddocks van het academisch ziekenhuis Maastricht (AZM) vorstvrij te houden, zijn zij voorzien van hellingbaanverwarming. De engineering, levering en montage van dit specialistische installatiewerk was in handen van Jowitherm
Nederland B.V..

Jowitherm levert elektrische verwarmingssystemen en infraroodverwarming. Is er sprake van grote installaties voor wegdek-, hellingbaan- en vloerverwarming, dan voert Jowitherm deze zelf uit. “Vooral hellingbaanverwarming is specialistisch werk”, zegt projectleider Noll Kroese. “Bij deze installaties komen veel disciplines samen. Zo dient de verwarming afgestemd te worden op het bouwkundige deel, de vloeren en eventuele installaties van derden. Hiervoor werken wij nauw samen met de aannemer, installateur en andere leveranciers.”

Vier laaddocks
In opdracht van diverse grote installateurs verzorgde Jowitherm al voor diverse ziekenhuizen de hellingbaanverwarming, met als letterlijk hoogtepunt het verwarmde helikopterdek van het HaGAZiekenhuis in Den Haag. In maart 2015 kreeg Jowitherm de opdracht voor het compleet werkend opleveren van 16,5 meter hellingbaanverwarming voor de laaddocks van het AZM, inclusief de regeltechniek. Kroese: “Het betrof vier laaddocks, waar we in totaal 135 vierkante meter verwarming aanlegden met een vermogen van 32,5 kilowatt.”

Wieldwingers
“De uitdaging bij elk project is dat je een installatie aanbrengt die na oplevering goed blijft functioneren”, vervolgt Kroese. “Wij hebben daarom altijd aandacht voor wat er na de oplevering op de vloer gebeurt. Op de laaddocks van het AZM bijvoorbeeld werden achteraf wieldwingers geplaatst. Daar hielden we rekening mee met de positionering van de voedingskabels voor de verwarming. En zoals op elk project bieden we minimaal één jaar gratis service en onderhoud op elke nieuwe installatie. Daarna kan de gebruiker kiezen voor een jaarlijks onderhoudscontract.”

AZM-MaastrichtJowitherm_2